Bloggar i journalisti

10 years ago

I förra veckans Journalisti fanns det en artikel med rubriken "Bloggaren som fixade jobbet" som handlar om bloggaren Malenami och om hur hon försörjer sig på sin blogg. Lina Laurent som skrivit artikel undrar varför tidningshusen inte lärt sig något av bloggarna. Laurent hade pratat med bland annat Linn, Karkki och mig för artikeln. 

Tänkte göra några klargöranden, de kan kanske kännas som bagateller, men är viktiga för mig. I slutet av artikeln kan man kanske få för sig att en blogg som hör till Suomen Blogimedia inte har makt att välja samarbeten och annonsörer. Detta stämmer inte, annonser och samarbeten diskuteras noggrant i SBM. Alla ska vara överens och vi diskuterar i vilka sammanhang vi vill synas. Alla är väldigt noga med att smygreklam inte bara är olagligt utan också oetiskt mot läsarna.

I gårdagens Studio HBL sa Annika Sucksdorff att hon tycker bloggare ska vara stolta över att ha annonser och kanske till och med kunna leva på sina bloggar. Jag håller med till fullo. Så länge bloggaren är tydlig med vad som är reklam (och läsaren inte tröttnar på att uteslutande mötas av shoppingtips).

Det finns lika många olika sorters bloggar som det finns människor med intressen, men hur bra en journalistisk blogg än är (tänk första säsongen av House of Cards) finns det ändå en stor skillnad mellan att vara en bloggare och att ha en redaktion som backar upp en. Kolleger, en nyhetsdesk och helt enkelt ett välkänt mediahus öppnar helt andra möjligheter än en ensam bloggare. En bloggare kan vara journalist, men alla bloggare är sannerligen inte journalister bara för att de skriver och publicerar bilder.

Däremot kan tidningshus ha stor nytta av att knyta stora bloggare till sin webb, både i besökarantal, men också i att låta bloggaren introducera tidningsinnehållet för sina läsare. Samtidigt borde tidningen lyfta upp bloggaren och skapa en profil kring hen. Stöda varandra istället för att konkurrera med varandra. Tyvärr har många tidningshus varit sena på bollen här i Finland och har helt enkelt inte längre råd att köpa upp de största bloggarna. Jag menar, varför skulle man knyta sig till en tidning då man förtjänar mera som självständig bloggare?




Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.