Könsneutrala dagis

10 years ago

Under de senaste veckorna har några Facebook-bekanta delat en debattartikel om könsneutrala dagis. Det är Aftonbladet som publicerat texten och i dessa tider av klicksamlande kan jag väl fatta redaktionens motivering. Skriver man om barnuppfostran kan folk inte låta bli att läsa och kommentera.

Det som gör mig nedslagen är att Aftonbladet grävt fram en person som tydligen är psykolog, men som presenterar ovetenskapliga påståenden, blandar ihop åsikter med fakta och använder ord som "genusfundamentalister".

Det här till exempel:

"Personalen i förskolan och skolan har också under många år försökt motverka traditionella könsroller. Trots det är fortfarande 98 procent av förskollärarna kvinnor. Män begår också fortfarande mer än 90 procent av alla våldsbrott. Så vi har inte lyckats särskilt bra."

Menar människan att det är de kvinnliga förskolepedagogerna som gör att män begår våldsbrott? Och exakt hur mycket är många år? Hur många av dessa dagis jobbar med könsneutral pedagogik? Varför finns det nästan bara kvinnliga förskolepedagoger?


"Vi ska ge dem könsneutrala namn och leksaker, börja använda ordet ”hen”, förbjuda flickor från att klä sig i rosa och välja genuscertifierade förskolor. Förskollärarna ska agera könspoliser, slänga ut dockvrån och avstyra alla typiska kill- och tjejlekar."

Jag har aldrig hört talas om ett dagis där man förbjudit flickor från att använda rosa eller där alla barn har könsneutrala namn. Nu kan jag såklart ha fel, men det jag läst om förskolor handlar om att personalen traditionellt ger order åt pojkar och använder fler ord när de pratar med flickor. Genom att uppmärksamma det här kan pedagogera fokusera på att prata lika mycket med alla barn. På traditionella dagis hjälper flickorna pojkar vid mat och påklädning. I ett könsneutralt dagis hjälper barnen varandra och tar alla lika mycket ansvar.

Flickor är mer språkligt begåvade än pojkar. De är mer ambitiösa och motiverade och har bättre betyg i alla ämnen utom idrott. Dubbelt så många flickor läser vidare vid universitet och högskola. De har däremot sämre psykisk hälsa, framförallt i tonåren. Förmodligen för att de har en medfödd större sårbarhet.

Senast förra veckan hade vi en gästföreläsare som pratade om att det är nästan omöjligt att se vad som är medfött och vad som är inlärt. Men om pojkar misslyckas i skolan, kan en delorsak vara att skolsystemet gynnar ett visst sorts beteende och bestraffar ett annat? Alltså jag vet inte, men det gör mig nedslagen att tidningar publicerar texter som ger skenet av att vara baserade på forskning när de i själva verket bara är en persons personliga funderingar.

Sanne · 10 years ago
Jag jobbar just nu på en förskola (6-7 åringar) och kämpar varje dag att inte säga "flickor/pojkar nu ska vi gå in!" utan istället försöka mig på att säga barnens namn. Eller typ "ni barn i spelbordet får vara tystare". Det tar lite mera tid att säga alla namn men jag vill inte säga "flickorna/pojkarna". Liksom skippa det att hela tiden nämna vad barnen har för kön. Förskolan är på inget sätt könsneutral i undervisningen utan det är bara mitt val att säga så. Ändå märker jag att jag säger till på olika sätt åt olika barn(kön)... När vi var och skrinnade för nån vecka sen och ett barn sa något om pojkskridskor så kontrade jag med att det finns hockeyskridskor och konståkningsskridskor. Inga flick- och pojkskridskor. Det blev lite förvånade miner, inte minst när jag sa att jag har hockeyskridskor, men efter en stund accepterades det. Det är ju inte egentligen svårt att vara genusmedveten på dagis men det tar ju en stund att ändra på gamla vanor. Inte heller tycker jag jag är radikal som försöker lämna bort könet när jag berättar om vad nåt barn på förskolan har gjort åt min sambo. Könet har inte så stor betydelse för det mesta.

Peppe · 10 years ago
Det gör mig så glad att höra att det finns såna som du. Min vän Sonja som är lågstadielärare berättade att hon är jättenoga med att alla får prata lika mycket i klassen och jag tror att, precis som du säger, små medvetna val gör den största skillnaden.

Charlotte · 10 years ago
Jag får fullkomligt tokkrupp på sånna där. Var i helvete hittar de "experter" som är villiga att sätta sitt rykte på spel genom att häva ur sig så bisarrt missvisande och onyanserat skit?

Anna · 10 years ago
Och exakt hur mycket är många år? I förskolans läroplan från 1998 står "Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller." ..så svaret på din fråga är 16. Svensson menar nog inte att kvinnor som förskolelärare gör att pojkar blir våldsbenägna, utan att trots att man jobbat för detta i 16 år har man ändå inte sett en stor föränding i antalet pojkar som vill bli förskolelärare.Jag håller med det mesta i artikeln du länkade till. Jag tycker det är självklart att dagis- och skolpersonal ska lära våldsamma barn att behärska sig och blyga barn att inte låta sig bli överkörda av andra. Att pojkar är mer våldsamma pga. testosteron gör ju att det oftast är pojkar som är våldsamma och behöver lära sig kontroll men eftersom det finns våldsamma flickor och blyga pojkar också förstår jag inte varför man ska generalisera.Däremot håller jag med att Svensson borde hålla sina egna åsikter isär från Ingvars forskning. Om jag tolkar rätt är detta forskning..."Hjärnan utvecklas exempelvis olika hos pojkar och flickor. Flickors hjärna är störst när de är tio, elva år, medan pojkars hjärna blir det först senare. Kvinnor har fler förbindelser mellan vänster och höger hjärnhalva. Pojkar och män har mer av hormonet testosteron, en orsak till att de är mer aggressiva och har fler tillfälliga sexuella förbindelser. Flickor som under fosterstadiet fått ovanligt mycket testosteron på grund av en ämnesomsättningsrubbning hos modern är betydligt mer pojkaktiga både i sin lek och i sitt beteende.Flickor är mer språkligt begåvade än pojkar. De är mer ambitiösa och motiverade och har bättre betyg i alla ämnen utom idrott. Dubbelt så många flickor läser vidare vid universitet och högskola. De har däremot sämre psykisk hälsa, framförallt i tonåren. Förmodligen för att de har en medfödd större sårbarhet."...och det övriga kanske Svenssons spekulationer?Och den kommentar som Sonja skrev i början, jag hoppas det är vardag i de flesta dagis?

Peppe · 10 years ago
Charlotte: samma jag och jag fattar ju att det samlar klick, men kan man verkligen som tidning sälja sin trovärdighet bara för att få folk att besöka sidan.Anna: rekommenderar Stephan Mendel Enks: Med uppenbar känsla för stil. Han pratar mycket om dagis och hur ojämställt det är. Så fort jag hinner ska jag leta fram fler länkar, men har så himla mycket annat just nu.

Anna · 10 years ago
Tack för tipset, verkar vara en intressant bok! Jag är orolig över att dagis är mer ojämställda än jag anar. Men vissa saker som det ofta talas om behöver inte ha med ojämställdhet att göra. Om flickor och pojkar i genomsnitt vill olika saker så ska man inte tvinga det andra könet att göra det de inte vill bara för att jämna ut.

Anonym · 10 years ago
Det där med arv och miljö. Pojkar ska ju vara senare med talet än flickor? Biologiskt? Jag menar lite att med en tvââring oavsett kön som är en liten pratkvarn blir det kanske att man engagerar barnet mer i dialog? Om fler flickor tidigare är pratkvarnar späds det ju pâ? Självklart fantastiskt att tänka pâ att prata sâ mycket som möjligt med alla barn!Hemma hos oss tror jag att jag mamman anstränger mig mer för att prata med barnet, babblar mer. Pappan däremot leker nog oftare med barnet. Eftersom vi är tvâsprâkiga märks det eftersom barnet pratar mer svenka än franska trots att han är hela dagarna i fransk könsstereotyp förskola?

Anonym · 10 years ago
Tillägg. Är även mycket sorgsen över att det ej finns manliga pedagoger här i Frankrike. Sonen avugudade de manliga förebilderna i sin svenska förskola. Även sorgligt att förskolan här är mycket mer auktoritär; även om det ibland är trevligt med ett lydigt barn. Maten är ju bättre i alla fall... alltid nâgot... men vi ska vara stolta över nordiska förskolor? Det tycker även min franske sambo? Vi känner lite som vi rest tillbaka i tiden vad gäller pedagogik och jämställdhet?Lustigt nog blev pojken populär pâ franska förskolan när han tog med sin svenska pojkdocka. Jag vet inte varför.

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.