Hur f'f6rklarar man Valborgsm'e4ssoafton vid Havis Amanda f'f6r en stockholmare som aldrig upplevt det?
"Alla samlas vid den d'e4r nakna statyn med s'e4larna som sprutar vatten, du vet, nere vid Salutorget, och sen 'e4r det liksom en studentk'e5r som l'e4gger p'e5 en m'f6ssa p'e5 statyn och alla ba HURRAAA! och sen tr'e4ffar man en massa gamla klasskamrater och f'f6re detta pojkv'e4nner (man inte vill tr'e4ffa) vid det som en g'e5ng i tiden var Maritims h'f6rn med nu 'e4r Apoteksh'f6rnet och det 'e4r alldeles f'f6r mycket m'e4nniskor och man m'e5ste vara f'f6rsiktig med att inte falla ner i kolerabass'e4ngen f'f6r d'e5 d'f6r man och hela paketet 'e4r absolut inte v'e4rt besv'e4ret. Ist'e4llet borde vi bara ta en drink med Pyret och Miika och sen g'e5 raka v'e4gen hem till Luggin p'e5 middag. Men ur ett rent antropoligiskt perspektiv kan det kanske vara intressant f'f6r dej."
hemmahannah.papper.fi · 17 years ago
Jag tycker att detta var en himla bra f'f6rklaring. Det 'e4r bara att memorera.
Peppe · 17 years ago
Tack. En g'e5ng n'e4r vi var 16 f'f6ll min polare Jenny ner i Kolerabass'e4ngen (och 'f6verlevde)-
Peter · 17 years ago
Nej nej, tv'e4rtom 'e4r ju Esplanaden p'e5 Valborg ett av de absolut b'e4sta tillf'e4llena f'f6r en icke-finl'e4ndare att ta sig till Helsingfors. Visst, det kan bli lite chockverkan, men det 'e4r det v'e4rt. Svenskar gillar fest, Vappu 'e4r en riktig s'e5dan.