Skördefest

7 years ago

Vi har ett plommonträd på vårt tomt. För mig som är född och uppväxt i de norra delarna av Sverige är detta väldigt exotiskt!! Dock lyckas jag aldrig ta rätt på dessa plommonen. Varje år tänker jag, i år ska jag minsann sylta och safta och allt det där… men inget år har jag lyckats få till det. Helt plötsligt inser jag att det är försent att plocka in några plommon, alla har fallit till marken eller blivit maskätna. Så blev det även detta år…

Skördefest

Detta var allt vi lyckades skörda. Ett fåtal plommon samt några små sorgsna äpplen. Tycker det är så svårt det här med trädgård och fruktträd… 

Men en paj lyckades jag sno ihop i alla fall! Eller rättare sagt en mandel galette. Detta recept har jag gjort varje år sedan dess jag blev plommon-träds-ägare… gott till lite vaniljglass. Här har ni receptet!

 

 

Plommon och mandel galette

100 g smör

1 ägg

2 dl mjöl

1,5 dl mandelmjöl

0,5 dl socker

1/2 krm salt

Nyp ihop till en deg. Låt vila i kylen ca 30 min.

Skördefest
Skördefest

Kavla ut degen till en cirkel på ett mjölat bakplåtspapper ca 30 cm i diameter.  Strö över 1 dl riven mandelmassa.

Skördefest

Skär plommonen i önskad form. Mina plommon är ganska små så det blev ca 20-25 plommon för en paj.

Skördefest

Lägg ut plommonen efter önskat mönster. Vik in kanterna och strö lite råsocker på toppen. Lyft över till en plåt. 200° i ca 20-25 min.

Skördefest

Voila!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.