Bland skiffer & barrväxter

2 months ago

Om nu inte Emelie Ekmans trädgårdskunskaper räcker för att övertyga dig om att följa henne, så lovar jag att hennes andra tankar om vardagen gör det. Jag hamnade hos henne för trädgårdstipsen, men blev kvar även för det andra: en klädstil man blir glad av!

Det är något med Emelies sätt att skriva och dela med sig av som får mig att andas ut. Jag känner mig trygg när jag läser hennes inlägg om trädgård. Inga pekpinnar, inga måsten, bara en känsla av att det får ta tid och att hennes riktning passar mig som är mitt uppe i livet med allt vad det innebär..

Emelies konto är till för dig som älskar trädgård men ibland känner dig vilse bland alla forum, experter och dahliaknölar.

Ett konto för dig som, precis som jag, ibland får en klump i magen av din egen trädgård,
jag lovar, du blir lugnare nu..

Följ med så får ni veta mer!

Bland skiffer & barrväxter

Vem är du för dem som inte vet?

Jag är en kreativ men också super strukturerad person.
Jag älskar ALLT som har med färg, form och design att göra, det är liksom mitt grundläge
och det snurrar konstant runt i skallen på mig.

Jag bor i ett gammalt missionshus ute på landet med min sambo, våra tre barn och en hel del djur.

Livet är ganska fullt och ganska rörigt ibland, och det är nog därför jag är så intresserad av att skapa miljöer som inte bara är estetiska utan som faktiskt
funkar i vardagen.

 

*

 

Hur skulle du själv beskriva vad du jobbar med under titeln trädgårdsdesigner?

Jag hjälper privatpersoner att få en trädgård som känns genomtänkt. Det handlar inte bara om att det ska bli “snyggt”, utan om att skapa en tydlig riktning där platsens förutsättningar, husets stil och människorna som bor där hänger ihop.

Jag brukar tänka att jag hjälper folk ta sina spretiga idéer och göra det till en tydlig riktning. För det är ofta där det brister. Och detta är det som är så SJUKT spännande, för alla människor har en unik stil även om de inte själva kan sätta fingret  på det.

 

*

 

Minns du när ditt intresse för trädgård verkligen tog fart. Var det en specifik händelse eller mer en långsam process?

Det var i samband med att vi köpte vårt första hus.
Från att ha bott i storstäder utomlands länge och saknat naturen i många år så köpte vi ett litet fritidshus vid en sjö och jag gick all in med växter. Ville bara vara ute och greja, plantera, fixa.

Det var som om något klickade! Jag hade längtat så mycket efter ren luft, grönska och natur.

 

*

 

Fanns det någon person eller upplevelse som påverkade ditt val att arbeta med trädgård?

Ja, jag kommer ihåg att jag läste ett reportage om en tjej som hade skolat om sig till trädgårdsarkitekt och jag kände bara. Men. Det här är ju jag!

Jag fattade då att det var det perfekta yrket för mig, den här kombon av att behöva jobba inom tydliga ramar och samtidigt få vara kreativ och skapa stilar och koncept.

Väldigt likt mitt tidigare yrke som modeinköpare
(men där hade det blivit alldeles för styrt av siffror och system). Här fanns det fortfarande utrymme att skapa något med känsla.

 

*

 

Hur har din syn på trädgård förändrats sedan du började jämfört med idag?

Jag tyckte att det var svårt, det kändes som man behövde kunna en miljon saker för att ens kunna hålla liv i en växt. Det kändes inte så inkluderande utan som man skulle behöva ge sitt liv till trädgård för att lyckas.

Nu ser jag det inte alls så och jag känner också att det är där jag hittat min plats. Jag VET att det går att ha en grönskande, härlig trädgård som man vill hänga i utan att behöva lägga ner oceaner av tid på
trädgårdsskötsel och pill.

 

*

 

Vad önskar du att fler människor förstod om vad en trädgård faktiskt kan vara?

Nej men snälla. Jag vill ju att man ska förstå att trädgården ska vara en plats som man längtar ut till. Inte som en oändlig to- do list eller något som ger en ont i magen. Brinner för att sprida kunskap om hur man kan skapa en trädgård som passar just DIN vardag.

Så allt ska vara förankrat i hur du vill använda din trädgård, hur mycket tid du är villig att lägga ner och givetvis att det kan var ganska kul att greja när det är kravlöst. Det behöver inte vara så seriöst eller redigt.

 

*

 

Hur försöker du utmana gamla ideal eller normer i ditt sätt att designa?

Genom att alltid börja i verkligheten, inte i en idealbild.  Och genom att inte låtsas som att folk har oändligt med tid. Jag utgår alltid ifrån hur livet faktiskt ser ut.
Jobb, barn, trötthet, allt det där som pågår samtidigt. Inte hur vi önskar att det såg ut.

Jag tycker att trädgård alldeles för ofta presenteras som något man ska “hinna med”, optimera och göra perfekt. Och jag är inte så intresserad av perfekta trädgårdar, om jag ska vara ärlig. Jag är intresserad av trädgårdar som funkar en helt vanlig tisdag när man egentligen bara vill sätta sig ner med ett glas vin och andas lite.

Något som får DIG att känna något gött, och det är olika för olika personer. För mig handlar trädgårdsdesign om att skapa något som håller i längden. Inte bara visuellt, utan i livet.

Bland skiffer & barrväxter

Mest underskattade växten att använda i folks trädgårdar?

Definitivt barrväxter!

Vintergröna, skulpturala och tillför så mycket struktur i en trädgård. Tricket ligger i att kombinera dom med rätt kompisar för att få rätt känsla.

 

*

 

Om du var tvungen att skapa en trädgård inspirerad av en känsla (t.ex. nostalgi, lust, vrede eller kaos), vilken känsla skulle det då vara?

Oh gillar den här ideén! Vill göra alla känslor haha..

Jag dras ju till ’trädgårdsdesign med edge’, så kanske inte en enskild känsla utan mer en kombination, jag gillar ju när något stör det där perfekta.

Något oväntat och fulsnyggt, mörk och dramatiskt. Något som har helt fel proportioner.
Typ en växtvägg som är för stor och står där den egentligen ’inte borde’ vara.

Eller en skulptur som är skitful men blir helt rätt i sammanhanget. Ett hål i en annars helt perfekt formklippt häck.

Det är ju det där knäppa,
lite vågade som gör att det faktiskt känns.

Livet är alldeles för kort för perfektion!

 

*

 

Hur skulle du designa en trädgård för någon som hatar trädgårdsarbete?

Först. Minimera gräsmattan. Yes you heard me, den tar svinmycket tid. Sen. Jobba med växter som klarar sig själva: marktäckare, friväxande buskage, träd som inte kräver beskärning. Gruppera ihop. Fler stensatta, hårdgjorda ytor . Och såklart det viktigaste av allt:
Välja rätt växter från början.

Det finns hur mycket lättskött som helst, men etableringsskötsel de första åren är crucial. Sköter du det är du set för resten av trädgårdslivet.

 

*

 

Vad är det konstigaste eller mest kreativa önskemål du fått från en kund?

Vet inte om detta kvalar in, men har en kund som var tvungen att riva ett badrum i sitt gästhus för att få bygglov för att bygga sitt huvudhus. Det resulterade i ett ganska brutalt hål i fasaden.. och från deras nya, jättefina terass ser man rakt in i det.

Dom ville såklart dölja det (vilket ju är fullt rimligt) medan jag fick för mig att vi istället ska framhäva det. Så. Jag ritade in en skulptur, belysning och spaljerad växtvägg.

Vilket gjorde att det istället blev det mest framträdande blickfånget i hela trädgården. Det återstår att se om deras PTSD blev bättre eller sämre av det beslutet..

 

*

 

Om du bara fick använda tre material i resten av din karriär, vilka skulle du välja och varför?

Kärnveds furu
För att det är varmt, hållbart och går att variera i oändlighet beroende på behandling och uttryck.

Skiffer
Tidlöst, levande och grafiskt. Kan också passa massor med olika stilar beroende på hur det läggs och vilken typ av skiffer man väljer.

Sprängsten
Då det ger tyngd och en naturlig känsla.
Det förankrar hela trädgården i platsen och har massor med användningsområden.

 

*

 

Hur tror du framtidens trädgårdar ser ut om 20 år mer vilda, mer tekniska eller något helt annat?

Jag tror att vi kommer röra oss mer mot medvetna trädgårdar, där inhemska växter, ekosystem och vattenhantering spelar större roll och är självklara element i alla människors trädgårdar. Så ja, mer vilda på ett sätt men medvetet designade för att bidra till något större än att bara vara fina att titta på.

Men också att designnivån höjs. Att trädgården inte bara är något ’utanför’ utan en förlängning av hemmet. Och förhoppningsvis att vi släpper kravet på perfektion.

Jag har ju en brinnande förhoppning om att att all ny teknik kan hjälpa oss att jobba mindre, så att vi faktiskt får mer tid att vara med våra familjer, i våra hem
och trädgårdar.

Att odling och någon form av egen försörjning blir mer naturligt igen. Inte som ett krav, utan som något man vill vara en del av!

Tack snälla Emelie för din tid
och alla kloka insikter!

Amanda · 2 months ago
Spännande!!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.