Inredningsdesignern Marie-Louise Sjögren delade idag några otroligt bilder från en middagsbjudning i deras sommarhus – och jag fastnade direkt. Det var något i känslan som gjorde mig alldeles varm.
Så familjärt, avslappnat och inbjudande.
Det såg ut att vara ett litet sällskap, maten serverades på stora fat och gästerna satt samlade i hallen. Allt kändes genuint och personligt. Inga stylade smörtorn så långt ögat kunde nå. Självklart förstår jag att det finns en hög budget, att allt är planerat in i minsta detalj – men ändå.
Även om det nog inte var målbilden, kom en stark nostalgikänsla över mig när jag såg bilderna. Jag fick minnen från när mina föräldrar ordnade middagar hemma under semestern – dörrarna stod öppna, barnen sprang ut och in, och samtalen fortsatte långt in på småtimmarna. Den där tiden när allt gick lite långsammare, men kändes mycket mer.
Det är just den känslan jag tycker Marie-Louise lyckades fånga så fint. En påminnelse om att det enkla ofta är det mest minnesvärda. Svensk sommar när den känns på riktigt – varm, nära och full av liv.
*
Bilderna är tagna av Nadja Endler
Om jag inte ser helt fel så tror jag att tjejen i blå jacka är min gamla granne Lovisa, alltid lika inspirerande klädstil..!
Förstår ni vad jag menar när den svenska sommaren verkligen känns i allt från dukning till mat? En enkel och lätthet som jag verkligen uppskattar och nästan glömt bort i min egen stil..
Maten var från Persona i Stockholm..
Så tryggt och familjärt i all sin lyxiga enkelhet..
Trärdgårdsblommor och lampor från Svenskt Tenn..
Älskar Moccamaster-maskinerna i bakgrunden, vinflaskorna på bordet och det brokiga porslinet. Så många bilder att spara ner till min egen 40-års fest nästa år..
Tack för att vi får del av så mycket underbar inspiration!
*
Louise · 1 year ago
Älskar! Lägger i bröllopsmappen :)
Emely Crona Stenberg · 1 year ago
Mycket bra inspiration även för bröllopsmappen! :)