Are newsletters the old new?

Edit

Are newsletters the old new?

Har du också märkt det? Hur de poppar upp ett efter ett. Som små delikata blomster stretar de sig fram i diket vid vägen som styr oss genom sociala medier. De är fyllda med både smart och inspirerande innehåll. De är mer intima än instagram, men mindre personliga än bloggen. Vi talar naturligtvis om kreatörernas “nya thing”  –  Nyhetsbrevet. Här är 3 stycken som får våra hjärtan att slå och hjärnor att spinna.

Nej nyhetsbrevet i sig är inget nytt. I själva verket har det funnits i decennier, men oavsett nivå på kreativitet så har de dock till mestadels varit utformade under corporate-artade premisser med säljfokus i centrum. Men nu undrar jag, är Substack det nya TikTok? Nåja, kanske är det att dra det väl långt. Men för några av oss är det hur som helst ett nytt sidomys deluxe. Här kommer 3 stycken jag myser lite alldeles extra med just nu.

Are newsletters the old new?

Sirligt, sinnligt och genuint. Carolina Storms nyhetsbrev Storm Journal är lika elegant som inspirerande.

Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?

Sign up HÄR!

 

Are newsletters the old new?

Kul, kompetent och själfullt. I sann Leandra “Manrepeller” Medine Cohen anda är The Cereal Aisle ett nyhetsbrev om “how to have fun with your clothes” men också om livet från dagboksliknade reflektioner.

Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?

Sign up HÄR!

 

Are newsletters the old new?

Tipsigt, snabbt och matigt i dubbel bemärkelse. Carro Levys  Mad for Nash ska vara lite som att hänga med den där andra matintresserade kompisen som du diskuterar med vart ni ska boka bord någonstans, enligt Carro själv. Vi fick nöjet att ställa några frågor till skribenten själv.

Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?
Are newsletters the old new?

Hej Carro, vem är du? 

– Stockholmare, born and raised på rostisar, o’boy och pommes. Bor på Söder med dotter Maggie som är sju månader och sambo Hugo. Jobbar med PR och kommunikation när jag inte är mammaledig. Älskar att smsa, prata i telefon är bland mitt värsta. Gjort en sport av att handla second hand, kicken av fynda är kanon. Tycker drinkar ska vara sura och att mina vänner är bäst. Att vara i naturen är läkande, Stan Smiths är min bästa sko och minst en gång om dagen tänker jag på vart jag vill gå ut och äta.

Du har startat ett nyhetsbrev om mat, hur kommer det sig?

– Tack vare en tidigare kollega (s/o Ellen!) som med sitt nyhetsbrev sådde ett frö hos mig. Jag insåg att det saknades ett på temat jag går igång på, att äta. Plus att jag inte helt hittat rätt form för mig, för att få utlopp för mitt mat-och-ät-intresse i kombination med att skriva. Ett nyhetsbrev blev svaret.

Varför nyhetsbrev och inte något annat format? Vad är det som lockar med det?

– Trots att nyhetsbrev som koncept är old news, kändes formatet nytt när det är signerat en privatperson. Det kändes pirr att göra folks mailkorgar lite mer personliga. Jag gillar mail men det blir lätt kopplat till jobb eller ös från varumärken. Ett bra nyhetsbrev är lättillgängligt och lättsmält. Det ska gå att nasha på i farten (nash betyder snacks/en smakbit på jiddisch, som också är namnet på mitt nyhetsbrev – Mad for Nash) och få en längta till nästa. För mig personligen är det också en spark att hålla igång skrivandet.

Var du en brevväxlare som liten?

– Ja, tyckte toppenkul att skriva brev och vykort när jag växte upp. Brevväxlade bland annat med en flicka i Ecuador som vi var fadderfamilj åt. Blir alltid glad när jag själv får brev nu när allt är digitalt, så försöker vara bra på att skicka fysiskt kort på födelsedagar, tack-kort eller vykort när jag är bortrest.

Vad kommer vi att få läsa om?

– Det är som ingången till mitt kaninhål över allt jag tänker på om mat. Det är en å annan spaning på nya ställen som mättar och släcker törst (främst i Stockholm där jag bor), sånt som är fint även för ögat plus mina betraktelser kopplat till livet runt matbordet och lite populärkultur på det. En blandning av matigt svammel och surr som också väcker hungern, så kan jag dela känslan med flera av att alltid vara sugen på snacks. Det ska vara lite som att hänga med den där andra matintresserade kompisen som du diskuterar med vart ni ska boka bord någonstans.

Och hur signar man upp sig?

– Hur lätt som helst. Du är ett klick bort bara: https://madfornash.substack.com/

Published February 21, 2024

Sandra · 10 months ago
Har också flyttat mitt mejl till substack nyligen! Känns mysigt att ha flera favoriter samlade i en app. Gillar också Jenny Waltons Jenny Sais Quoi, mindre fokus på att köpa nytt hela tiden. Här är mitt om någon är intresserad: https://scandienne.substack.com/

mia blomgren · 10 months ago
Älskar när nyhetsbrev är så generösa som Storm Journal t.ex - blir genuint glad (& inspirerad) varje fredagsmorgon när det dyker upp i min inkorg! Tack för tips om de två andra!