Calmness

4 weeks ago

En ljuvlig känsla infann sig idag. Ett lugn och en tillförsikt, ett lyckorus av nuet som är.

Igår hade Gunnel treårskontroll inne i stan på morgonen och hon vaknade alldeles för tidigt av ljuset. Så vi kom iväg lite tidigare än vad vi behövde och hon kunde springa i Humlegården en stund och jag hann köpa mitt favvokaffe innan besöket.

Efteråt åkte jag ut med henne till förskolan och tillbaka till stan och jobbet. En väldig färd fram och tillbaka, men allt gick så bra. Och det stärkte mig. Varje liten känsla av att greja roddandet, och att det blev en väldigt fin stund la sig som en ro över mig. Jag känner inte riktigt samma uppladdningsstress inför en helg solo. Mer en känsla av att det kommer bli bra. En förväntan.

Och allt börjar landa. Jag ser framför mig vart jag vill och att det känns som att livet också vill i samma riktning. Synk finns just nu och jag är så tacksam för det.

Som en belöning för allt slit och en känsla av att allt blir just som det är menat.

Jag vet inte riktigt vart inom mig jag ska lägga all den tacksamhet jag känner över att få må och känna som jag gör just nu. Och att en så vacker tid väntar. Både årets prime men också vad som känns som mitt livs.

Det är något ofantligt vackert i att våga söka sitt life och hitta rätt. Att våga göra om och få det bättre.

Jag har en nära vän som separerade samtidigt och hon sa det, hur det känns så rätt och att det aldrig skulle kunna gå att gå tillbaka. Hur vi bara har ett liv och verkligen borde värdesätta att spendera det ihop med de som ger en glädje och lycka.

Jag vet inte hur jag ska visa min tacksamhet men jag skriver här och tänker att kanske landar det hos någon som behöver läsa det.

<3

Love

1 month ago

Love

rosa detaljer, konst och mängder av coffeetableböcker forever – skulle flytta in här utan att blinka om jag kunde

@sansnovazuhause

Love

scrollade förbi den här bilden i min kamerarulle och längtar till Italien med min kille

Love

vackra hem är alltid något att återvända till och drömma

Love

@hannamw i fin sommarlook

Love

saknad och längt är två av de svåraste känslorna i det här nya livet. att det i de olika vardagarna alltid är någon som fattas mig. men så tacksam att ha både Gunnel och en kärlek att sakna

Love

jag skapade en mama of two till Nanna Skytte och fick nu så fina analoga bilder på dem

Love

som sällskap på skrivbordet

hon skrev så fint att de påminner henne om vad som är
viktigt varje gång hon ser dem

Love

otroligt vackra koppar via @josefindahlberg.se

Love

igår hade Petra och jag en så härlig kväll och middag

Love

margaritas always

Love

och som vi skrattade – ljuvligt att ha personer i livet som både kan bubbla och vara allvarliga

Love

en jättefin fredag att inleda solohelg med

Love

nu skapar jag ju inte lika mycket för tillfället men jag blir så rörd och glad när jag ser mina skulpturer omfamnas av andras hem

Love

broarna i Madison county är en av mina starkaste filmupplevelser sen jag såg den första gången som typ 12 åring.

det är en fantastisk gåva att få hitta någon att älska storslaget. så tacksam att ha hittat min.

ser fram emot allt

<3

In the park

1 month ago

In the park

I söndags fyllde Gunnel ju år och vi vaknade till fint väder, ballonger på golvet och paket att öppna

In the park

strax innan lunch tog vi oss in till stan och hennes picknickkalas i Humlan

In the park

hon somnade i vagnen och the mama fick en god lugn lunch på Café copine på NK.

In the park

kändes som under mammaledigheten när vi var här och bugabooade runt mest hela tiden

In the park

lyckan att kompisarna kunde komma

In the park
In the park

som solo i liten lägenhet är det svårt att ha fest hemma så det blev väldigt mysigt med parkhäng

In the park

och så fina paket

In the park

ibland går det månader mellan att de ses men de springer alltid som Kevin Costner och Whitney till varandra.

In the park

så tacksam att jag hittade Petra & Perny under mammaledigheten och att både vi och tjejerna hänger ihop

In the park

Gunnel börjar bli så stor och det kanske känns ännu mer när jag inte ser henne varje dag.

In the park

bugaboon ska ha all ära. att få med allt för kalas till 12 pers i vagnen var ju både min räddning och bedrift.

det kändes som en så lyckad dag och jag kände mig stolt som förälder och människa att ha roddat det där. hon är värd världen och jag vill göra allt för att ge henne allt fint jag kan

<3

Man ray

1 month ago

Man Ray

I morse såg jag det här inlägget på @theworldofinteriors instagram, ett porträtt av den amerikanska dansaren Juliet Man Ray poserandes framför en skärm skapad av 35 Man Ray målningar. I ett par ”Swan” glasögon som hon fått i gåva av Peggy Guggenheim (som Gunnel ju är döpt efter).

Man Ray

Fotografierna är tagna av René Stoeltie och Barbara Stoeltie under ett besök i vad som var Man Rays hem i över 30 år.

Man Ray

Så mycket liv och memorabilia blandat med konst.

Man Ray

Konstnärshem och miljöer där kreativa har vistats och särskilt under längre tid kan vara bland det vackraste jag vet.

Man Ray

Vill kolla på allt i detalj och inspireras.

Man Ray

Verkligen känslan av liv som levts och intryck som samlats på en plats som varit någons främsta.

<3

Kids and food

1 month ago

Nog verkligen inget unikt för oss eller mig men jag märker hur jag när jag ska handla inför att Gunnel ska komma till mig, alltid köper lite samma samma mat.

Att jag hittat några rätter som hon gillar och som jag känner att jag bemästrar att laga solo med henne i ett relativt litet kök.

Men så känner jag mig också lite tråkig i det, begränsad. Jag som verkligen tycker om att laga mat och vill få in den där matglädjen i hennes liv. Sen har hon inte varit ett sånt barn som äter allt och provar utan det har varit lite kämpigt och min kreativitet kring maten har dippat lite iallafall.

Hon gillar att vara delaktig och vi lagar ibland ihop. Och det hade varit fint att komma på några fler bra rätter som går hem.

Jag tänkte att jag iallafall skickar ut frågan om litet utbyte av paradrätter till barn, alla gillar ju olika men det är nog mycket som kan inspirera andra.

Vi äter mycket olika pastor, pesto, tomatsås med citron och parmesan, pyttipanna, pannkaka, bulgur och korv osv etc

Skulle bli så glad om ni ville dela vad ni lagar och vad era barn tycker om!

<3

Travelling

1 month ago

Travelling

något av det finaste från min barndom och life är att vi alltid har rest mycket och fått uppleva världen, se olika platser och kulturer

Travelling

jag tog ett uppehåll under juristlinjetiden och åkte till Asien och backpackade i några månader och det var ju verkligen att befinna sig i en annan värld. livsomvälvande

Travelling

att vidga vyerna och uppleva andra miljöer är något av det finaste och något som jag vill ge vidare till Gunnel

de senaste åren har jag inte rest så mycket utan investerat i annat och annat har varit prio

Travelling

men jag älskar att få vara i nån annan bubbla, packa och planera outfits och bara promenera i timmar i nya miljöer

Travelling

eller att återvända till platser jag älskar

Travelling

det går ju att resa i olika sammanhang och sällskap. Sommaren 2019 åkte jag med min syster och pappa till Italien och det är en resa jag kommer ha med mig forever. Långa luncher och intima samtal som varit viktiga för våra relationer. Sånt en bara når när det verkligen finns tid att sitta och vara ihop.

Travelling

och Italien har alltid varit vår plats dit vi återvänder, där allt makes sense och där själen direkt känner sig hemma

Travelling

Venedigresan med Lovisa är också en av mina starkaste. Och där vi found out att vi är otroligt bra reseduo

Travelling

girl trips är för övrigt det ljuvligaste påfundet nånsin. Livselexir i ren form och Madridresan förra maj med Petra och Pernilla var magisk

Travelling

En paus från vardag och barnlife som gav perspektiv

Travelling
Travelling

och när Gunnel i somras fick uppleva Mallorca och samma hotell som jag varit på tre somrar i rad som liten. Som att få kliva in och se en barndomsplats från vuxna ögon men med barnets perspektiv genom henne. det var starkt

Travelling

men att resa med litet barn är ju intensivt på ett helt annat sätt

Travelling

Florens i september är min senaste resa och även den så stark

Travelling

Lovisa igen och forever

Travelling

ynnesten med vänner där allt synkar och där vi gillar samma och har samma rutiner och tider och ja bara perfect match person

Travelling

jag längtar till resa i sommar och även att åka iväg på mindre trips med Gunnel.

allt blir fint.

har du nån resa eller resmål som stannat med dig sådär extra?

<3

Inspo

1 month ago

Inspo

Otrolig look på Astrid Wilson. Vill ha strumpbyxorna och blir sugen på rött även om inte alls min grej

Inspo

Älskar kombon casual och kavaj och blir sugen på att resa pga känns som bra flygplatslook

Inspo

Vacker tavla hos @fieulka

Inspo

<3

Inspo

Love love Barbiedetaljer. Har typ kjolen men vill ha väskan

Inspo

Carolijn Braeken min forever icon med looks och färgkombos

Inspo

Vill smaka den där drinken

Inspo

Lifegoal i trench

Inspo

@soniaandthegypsies

Inspo

Skulpturer och konst hemma

Inspo

Vill förutom tigerstrumpbyxorna även ha de här rosa

Inspo

Jag är sugen inför sommaren att köpa en härlig liten kamera

Inspo

Klurar på vad som skulle vara lämpligt

Inspo

Linda Tol så snygg i basic look

Inspo

tycker så mycket om kjol, fula strumpor och sneakers look

<3

Turning three

1 month ago

Mitt livs lilla person och mirakel som jag var så rädd att aldrig få, min eviga kärlek och främsta inspiration, min glädje och oro, min Gunnel på jorden fyller 3 år på söndag.

Hon föddes under en regnig natt och mötte världen två dagar senare en fullblomstrande majdag. Jag kommer aldrig glömma när vi klev ut från BB hotellet och jag tårögt sa

”Gunnel det här är världen”.

Att säga att jag älskar dig kommer aldrig räcka. Du är all mening och du förtjänar hela världen.

Inga ord kan göra kärleken rättvisa, men jag scrollar gamla bilder och minns alla tider.

Tack för att jag får uppleva dig och vara din mamma.

Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three

@mirawickman

Turning three

@mirawickman

Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three

@inaouti

Turning three

@inaouti

Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three
Turning three

@lindaaphotography

<3

Being

1 month ago

Being

Inleder med lite inspo. Jag älskade rumsligheten och lugnet som utstrålades här.

Via @milk_magazine

Being

Och snygg look i Marie Claire arabia

Being

Nanna Skyttes vackra hus och hennes estetik i allt inspirerar alltid mig och så fick jag lite längt till Gunnel kommer börja ta hem teckningar

Being

@hannemalmstens vardagsrum är också ljuvligt fint

Being

Och Nannas mama blev äntligen klar i ugnen<3

Being

I fredags var jag inbjuden på Desenios samlingsutställning av konst som anordnades av Seizõ creative. Alltid kul att få uppleva andras konst och komma in i kreativa miljöer

Being
Being

Tack för att vi fick komma!

Being

I helgen blev det annars lite vintagerace och utflykt i det ljuvliga vädret

Being

Bland annat @swejazzmarket_ var en hidden gem nära min gamla högstadieskola som
vi hittade, eller som hittade oss.

Being

En liten paus på TAK innan middag. En ljuvlig tid nu med värme och eftermiddagssol och verkligen sommarkänsla.

Being
Being

Har sagt till Petra att jag är sugen på en liten smileytatuering och att jag vill att hon ritar den. Fick bild att hon tränar flitigt.

Gunnel fyller 3 år på söndag och vi ska fira henne med litet parkhäng. Det känns lite overkligt att hon börjar bli så stor. Klyschan att dagarna går långsamt men åren fort träffar an.

Förväntansfull över allt som händer

<3

Peace piece

2 months ago

Jag bär på en känsla av sinnesfrid just nu, där jag känner att jag är precis där jag vill vara. Att alla vägar lett just hit till det här nuet. Till ett liv jag tror på och vill leva. Där jag har en rotad mer grundad ro, där jag känner en frihet och på något sätt en stolthet över att jag känner hur jag lever sant. Och hur jag tagit mig hit genom att våga göra om. Lyssna in. Att nu vara på en plats och i sammanhang där magkänslan, hjärtat och hjärnan är i synk och pekar åt samma håll. Det finns ingen slitning eller något tvivel i vad som känns rätt.

Och att förutom att jag känner att jag skapat den platsen för mig själv, och gjort om, ändrat, valt igen, börjat om från en ny plats. Så känner jag hur de personer jag omger mig med, de jag håller närmast, just bidrar till den friden. Där kärleken och lugnet finns där vill jag vara. Där det både är spännande och harmoniskt.

Det är nog den vackraste gåvan att ge sin omgivning, sinnesro och trygghet.

Där en inte behöver vara beredd utan kan vila i tillvaron. Mycket av det är nytt för mig. Jag har länge byggt upp den platsen inom mig med mig själv men att också få så mycket tillfört till känslan utifrån är nytt. Och jag är glad att ha närvaron nog att kunna se och känna storheten i det.

Peace piece
Peace piece

<3

Jeanette Åkerberg

Jeanette Åkerberg

Konstnär, keramiker, jurist & mamma. Här inne vill jag dela med mig av det som inspirerar mig, och om det som är svårt. Om livet som mamma. Om härliga outfits & inredning. Restaurangbesök eller härlig mat. En blandning av allt jag älskar & det som gör mig glad eller berörd.

Instagram: @jeanetteakerbergceramics