Countdown italy

1 day ago

jag räknar ner till Italien och har ju mentalt packat i några månader.

under våren här har jag i princip inte shoppat något alls men för någon kväll sen när jag var solo scrollade jag HM och beställde hem några plagg som gjorde mig pepp.

ett par rosa och ett par vita ballongbyxor med svarta prickar, turkosa byxor och sidenkjol och röda skor (inte mina färger egentligen men gillar tanken att kombinera), två fina vita klänningar, en till sidenkjol och en mer dressad kjol som gav mig lite Pradavibbar.

ska hämta paketet idag och prova, så pirr och hoppas det känns lika inspirerande i verkligheten. jag gillade att det kändes som att allt gick att kombinera och bli snyggt ihop. behövs typ bara vita T-shirtar till.

den här resan känns väldigt speciell för mig så jag vill ha med lite nytt och fint.

sen ska jag fylla ut med mina favoriter i garderoben från innan. tror det kommer bli så bra!

countdown Italy
countdown Italy

blev sugen på att skriva ett inlägg om lite tips på läsning inför semestern. men tar gärna emot tips på favoritböcker från er!

har ni någon bok som är ert självklara val? om just one och på resa?

<3

Midsummer

2 days ago

högtider kan ju förutom att vara vackra och ljuvliga även vara något som skapar en press att det ska vara just vackert, den perfekta idyllen och ge känslan, iallafall för mig, att vilja skapa fina minnen som i förväntan om att vissa saker ska vara på ett visst sätt kan bli en prestigesak. där det finns förhoppningar om något som kanske inte alltid är möjligt. jag har i många år känt så, i olika styrka men den stressen har ändå funnits, både för egen del och sen även för Gunnels.

viljan och strävan att ge henne en fin uppväxt och vackra minnen att bära med sig. och ibland kan det vara svårt att skapa sammanhang som inte finns. men det vackra och stora kanske inte alltid ligger i sammanhangen utan i känslan. och i kärleken.

i år blev iallafall min midsommar den finaste jag kan minnas. en jag kommer ha med mig hela livet.

midsummer

jag hade Gunnel på midsommarafton fram
till eftermiddagen och vi åkte in till stan för att hon och han som gjort allt vackrare för mig skulle träffas.

och det mötet kommer jag alltid bära med mig. jag hade pratat om honom fint innan och visat bilder så hon kände igen honom när han kom gående.

det är svårt att beskriva hur intimt och stort det kändes för mig att mina världar och mina två viktigaste personer möttes

midsummer

ljuvliga Lovisa som jag åkt till Italien med flera gånger bjöd in till midsommardags/fotbolls-VM/logdans-firande på midsommardagen så vi åkte till Dalarna på lördagsmorgonen.

jag fick återuppleva några av mina guldkorn från året där, första stoppet Kulinariet

midsummer

så vackert i Stora Skedvi där det finns lokala råvaror, hantverk och en mysig restaurang

midsummer

vi kollade matchen utomhus ett stort gäng och Lovisa och Andreas hade fixat det så fint i sitt hus

verkligen host och hostess with the mostess

midsummer

så mysigt med pizzafest och TV utomhus, i vackert väder

midsummer

och god pavlova – att matchen inte gick så bra glömdes bort

midsummer
midsummer

närmare kvällen så blev det dags att åka vidare till dans och Mannes loge var the place dit allas vägar ledde

midsummer

tack livet

midsummer

jag har aldrig varit på logdans och det var en upplevelse och otroligt vilken inlevelse de dansande hade

jag lärde mig också ett nytt ord: gnussa

midsummer

det pangiga värdparet

midsummer

glad att ha den vackraste mannen jag nånsin mött att få dansa och gnussa med

midsummer

och att få vakna till den här idyllen

midsummer

och packa med frukostkorgar för att äta frukost på bryggan och se på när de andra badade

midsummer

sen åkte vi hemåt, med stopp i Sundborn och Carl och Karin Larssons otroliga gård och Falugruvan

Och några loppisar såklart – jag hittade så superfina tallrikar som
Stig Larsson designat för Rörstrand. varje gång jag använder kommer jag minnas den här helgen och det känns väldigt fint

hoppas ni har haft en fin midsommar hur ni än har spenderat den.

det hade varit så underbart med semester nu kände jag i morse men jag jobbar några veckor till och längtar. ser fram emot allt.

<3

Lately

1 week ago

lately

inspo via @hannahperssons

lately

inledde födelsedagen med att gå och krama Petra på jobbet

lately

vi åt mysig middag på kvällen hemma och solnedgången strålade in i läggan när Gunnel sen somnat

lately

mysig Gunnelhelg men hennes farmor fyllde år så jag fick möjlighet att klämma in en tjejlunch

lately

Carrie of my life känsla när Petra kom gående till reston

lately

gulligt tillskott till mitt fönsterstilleben hemma

lately

så god lunch och fina samtal

lately

och gruppbild

lately

jag fick även en rosa glasblåst fiffi designad av Åsa Jungnelius som fick göra allt annat sällskap

lately

i söndags skulle Gunnel och jag på kalas och jag gick med vagnen tur och retur Tekniska högskolan – Hammarby sjöstad, dit med Gunnel sovande och hem med henne vaken

lately

så mysigt för Gunnel att få träffa sin ”gudsyster”
som bor i Skåne, bara en månad som skiljer de i ålder så jag hoppas att de ska ha varandra i life och vara vänner

lately

vackert att gå genom Stockholm ihop med henne i vagnen

lately

<3

lately

vackert via @wetheurban

lately

och från @caroeditions

lately

älskar @caroeditions uttryck, blir glad och inspirerad

lately

annan vacker silhuett från @nakdfashion

lately

och Celinéglasögonen som trendar nu. så fina

lately

blev glad av @delphinelts look

lately

och @signeschis kök

lately

mysigt morgon meet cute moment <3 livet blir så romantiskt som en gör det och jag tar numera alla tillfällen

<3

Birthday

2 weeks ago

idag är det min födelsedag och jag var så glad att få vakna i lägenheten tillsammans med Gunnel. vi hade en mysig morgon och bra lämning.

och jag hade unnat mig ett fint halsband igår som vi öppnade tillsammans när vi åt frulle.

jag är så glad att livet ser ut just som det gör nu. jag ser både fram emot nuet och det som är, och allt som kommer och hur jag för första gången någonsin känner hur allt känns rätt. där hela mitt väsen bara är lyckligt. det kan vara stökigt runt om och saker som behöver lösas osv men själen, huvudet, hjärtat, magkänslan, allt är glatt. allt säger ja. allt i mig vill just precis det här.

och det är den finaste presenten jag någonsin kan önska mig.

tack för att ni också finns, att få skriva här till er gör mig också lycklig. jag känner mig ödmjuk inför och så tacksam för den här platsen.

och tack TWWP för att jag får

<3

Scroll

2 weeks ago

Train

2 weeks ago

train

jag sitter på ett tåg påväg till Skåne och det ska bli så fint att komma ner igen. jag tror nästan det gått två år sen sist. och jag älskade åren jag bodde i Lund och blir väldigt nostalgisk av att komma tillbaka.

jag tänker på vad jag vill skriva eller dela och känner mig nästan speechless av den här tiden som är, det är som att min kropp och mitt sinne lever i en ny värld. där mycket känns både främmande och fint. jag har skrivit innan om den nya känslan av lycka och frid. och det vackra och smått ofattbara är att det inte går över, eller lägger sig, utan känslorna bara växer.

det är svårt att beskriva, och jag vill göra känslan rättvisa. det är en så storslagen grundad lycka som bara har fyllt hela mig. och i stunder är det svårt och mycket som ska landa, saknad och logistik, men känslan vacklar aldrig. den har varit stadig sen början.

jag är så tacksam att jag blir rädd, livet känns så vackert att det blir skört. det känns sårbart att känna sig rik och i känslan av att allt inombords äntligen kan blomma ut. där det inte kostar något att ge, där en får tillbaka. där det är snällt och spännande. där samvaron bara är helt ljuvlig. som att det som fattats äntligen finns. den som fattats.

jag förstår nu alla vackra filmer och böcker, dikter och reels. för att han är allt vackert på jorden samlat i en person. perfekt i sig och perfekt för mig.

jag vill bara få finnas och få vara i detta. tacksam för varje dag.

och nu när jag gör samma resa som så många gånger innan så slår det mig hur annorlunda allt känns. jag känner inte enbart frid av ensamheten och lugnet, jag njuter av det och jag ser fram emot att få komma ner till två av mina finaste personer, Mathilda som är Gunnels gudmor och Johanna som
gjorde mig till gudmor. så fint att få bo hos vänner och att träffas när vi annars bor långt ifrån. men jag njuter av att känna att jag även längtar tillbaka hem, till Gunnel och till honom.

känslan att saker faller på plats och att livet jag lever och kan se framför mig framåt är just det jag alltid drömt om.

<3

Lindex

3 weeks ago

nu får jag äntligen visa vad som hände där i början av maj tillsammans med Lindex<3

så oerhört roligt och väldigt nyp mig i armen ynnest att få frågan om att vara med i deras ”Style by you” serie.

jag har fått sätta ihop mina looks i deras showroom tillsammans med bästa @susannaserenban & så följde de med mig en dag på stan till några av mina favvoställen.

jag älskar ju lager på lager och att mina outfits ska vara roliga, där det händer mycket och jag kände verkligen hur vi fick till det!

Lindex

lyxen att få åka till ett vackert rum på Sparrow Hotel istället för jobbet och så pirrigt att få se mina looks live

Lindex

vi började morgonen på Sempre, mitt little Italy i Stockholm där jag ofta dricker cappuccino och äter deras aprikoscornetto.

Lindex

första looken var en blå skjorta med liten ballongärm och somrig kjol ovanpå jeans

Lindex

tyckte det poppade härligt ihop med mina rosa skor och knalligt gula väska

Lindex

min andra look var en magiskt fin kjol, som jag matchade med skjorta och T-shirt men också en liten scarf i midjan för färg. och mina tigerhovar i andan att addera något ”fel” som gör allt ”rätt”.

en rolig look som gjorde mig glad

Lindex
Lindex

och sista looken, som jag sa att jag typ kan ha varje dag for the rest of my life.

och för att få fint glitter i ögonen så tänkte jag att fotografen istället var min kille, och det kändes gulligt, för att jag själv ser hur bubbligt glad jag ser ut.

iallafall…

Lindex

jag matchade en jättefin brun klänning med vita prickar med en ljuvlig ljust typ dubbelnougatfärgad skjorta.

roligt att också kunna ha en klänning som kjol. och att matcha det lite mer dressade med ”ugly sneakers” och min älskade Caro Editions hatt som är uppsydd av vintage Chaneldräkter.

älskade kombon

Lindex

tysta gatan uppe vid Karlaplan

Lindex

med bästa Susanna och make up @caroline_grane som fick mig att känna mig så naturligt piffig och fin

Lindex

tack Lindex för en så fin dag. kommer minnas forever

<3

Betalt samarbete med Lindex

Inspo

3 weeks ago

inspo

så vackert reportage i milk_magazine

inspo

jag vill flytta in

inspo

@sidselalling i Balenciaga jeansjacka, Loeweheels & små sportshorts. älskar

inspo

är ju inte en båtperson men om så skulle jag försöka dress som Fanny

inspo

@j.vuorinen_ateljé som syr upp så vackra barnkläder. Gunnel har två otroliga byxor från henne.

tips<3

inspo

@_natneu i perfekta långa shorts

inspo

@carolijn_braekens NY life alltid, och goals med allt som har med Guggenheim och Peggy att göra.

inspo

fler vackra hem

inspo
inspo

och så snygg sommarlook

inspo

en gammal bild från när jag skulle inreda min keramikstudio. jag hade inte takhöjden att skapa som en liten molnig himmel med rislampor men om jag haft så hade jag velat ha såhär

inspo

@lunaklestrup med vacker ring och perfekt Libertyprint

inspo

if Tabis så de här strössliga

inspo

älskar

inspo

eller de här rosa

inspo

vill hitta en hatt som Ruby Hughes till i sommar

<3

Mothers day

3 weeks ago

mors dag är ju en ofantlig dag när en tänker på det, och det vackra i att möjligheten till liv också förs över två generationer. att min mamma gett mig möjligheten att bli Gunnels mamma, och jag förhoppningsvis Gunnels möjlighet att bli mamma.

det är en vacker dag men också en dag som kan vara laddad och svår, den kan rymma saknad, längtan, sorg, väcka sår, ångest eller så är den bara vacker, en fin dag som firas.

för mig är den komplex, jag minns åren av barnlängtan och oro, år och känslor som på något otroligt sätt också bleknat och där minnena är blott suddiga. jag blir också påmind om mina egna sår i förhållande till min egen mamma.

och idag min första mors dag som soloförälder.

det har skett något skifte här sista veckorna, Gunnel känns större och vi har vår rytm, vårt tjejmys och våra grejer.

idag har vi åkt sparkcykel, stekt pannkakor och åkt in till stan. hon har klättrat i träd och träffat andra barn, sprungit i parken och sen lagom till att hon skulle sova unnade jag mig mitt favvokaffe och gick runt i vackra Stockholm i strålande blom.

jag känner mig rik och tacksam. vi är precis där vi ska och vi har det fint ihop. jag känner mig stolt över den mamma jag är till henne. att jag visar henne vägen genom att gå så som jag behöver för att må bra. att en ska ta tillvara på sitt liv och rikta energin där den mottas vackert och där en själv landar mjukt.

precis som att högtider kan vara laddade och svåra så kan en sån här dag också väcka tankar och känslor. och då kan jag hålla tanken att varje dag är mors dag i handen, att det finns storslagna vackra minnen att ta med sig från små stunder. att allt blir vad en gör det till.

och så sitter jag i en lummig park, med gott kaffe och en sovande dotter och känner mig tacksam.

hoppas er dag blir fin, oavsett i vilka känslor eller i vilket sällskap ni är.

mothers day

några av mina favoritbilder på oss i våra matchande Sissel Edelbo set som jag tog från mina sparpengar för att köpa under mammaledigheten

mothers day

när Gunnel var en liten fjunboll

mothers day
mothers day
mothers day

tack Gunnel för att du har gjort mig till mamma, jag ska göra mitt yttersta för dig och oss så länge jag lever

<3

Potpurri

4 weeks ago

Potpurri

Snoop dogg gjorde mig rörd över hur han pratade om sin lifelove i intervju. känner hur jag nu upplever ynnesten att ha det han beskriver och det är otroligt.

Potpurri

ruinerade mig mentalt på Sissel Edelbos sale

Potpurri

så mycket fint

Potpurri

vackra skisser

Potpurri

@pedestal känns som ett måste nu och framåt, så vackert och snyggt att inte göra TVn till rummets centrum och att det också går att flytta runt TVn.

Potpurri

@sansnovazuhause igen

Potpurri

älskar cognacsinslag och färgerna

Potpurri

jag läste nånstans att beroende på om påståendet ”den partner du väljer symboliserar hur du ser på ditt självvärde” landar som en komplimang eller förolämpning blir väldigt talande och tydligt för om din relation serves you. jag blir lycklig av att känna att det nu är livets komplimang.

Potpurri

@josefinehj fortsätter vara min Italy och everyday inspo

Potpurri

förra helgen åkte jag till Linköping för min systers babyshower och det blev så lyckat

Potpurri

många stunder och långa perioder i livet har varit väldigt tuffa, och jag är så tacksam att äntligen få känna att jag lever mer än överlever. och hur min kropp, själ och sinne finner ro. kommer aldrig ta det för givet.

<3

Jeanette Åkerberg

Jeanette Åkerberg

Konstnär, keramiker, jurist & mamma. Här inne vill jag dela med mig av det som inspirerar mig, och om det som är svårt. Om livet som mamma. Om härliga outfits & inredning. Restaurangbesök eller härlig mat. En blandning av allt jag älskar & det som gör mig glad eller berörd.

Instagram: @jeanetteakerbergceramics