ögonblick

5 months ago

Ögonblick

En kort instickare: Veckans favorit är denna bild från Sidsel Alling.

Älskar allt från känsla till blandning av ting, särskilt detaljen med den leopardmönstrade kudden.

Jag har önskat mig den lilla vasen från Tage Andersen i
40-årspresent, men den som lever får se!

Inspirerande!

*

Passionata

6 months ago

Jag har inte överdrivet mycket skärmtid, men det är absolut tillräckligt för att det inte ska vara försvarbart att lägga tre timmar om dagen på ”ingenting”.

Ett av mina löften inför det kommande året, eller löften och löften, snarare uppmaningar till mig själv, är att
i stället för att scrolla, tittar på någon dokumentär eller läser något fysiskt så som en bok eller ett magasin.

Huvudsaken är att det lär mig något eller inspirerar mig, med andra ord, raka motsatsen till doomscroll.

Året har börjat starkt, som det ofta gör när man bestämmer sig för att förändra något. Jag har redan sett två otroliga dokumentärer som berört mig ordentligt.

Låt oss ta en titt!

*

Ecce Homo och sista självporträttet


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Passionata

Jag kommer ihåg Elisabeths Ohlsons bilder. Jag var i tidiga tonåren och kom för första gången i kontakt med den typen av råa ärlighet kring sexualitet, kärlek och läggning som Elisabeth delade med sig av.

Det som dokumentären skildrar är en kvinna som aldrig slutar brinna. Den passionen och glöden stämmer överens med Marie-Louise Ekmans nedan och är egentligen inte ens någon passion, det är snarare ett kall. Något som sträcker sig långt bortom intressen och drivkrafter..

Det fanns säkert svårigheter i att leva med
Elisabeth Ohlson, men jag avundas att få vara nära den typen av kreativitet som verkligen glöder.

Utan att säga för mycket, så var det längesedan jag rördes till tårar av ett slut som jag gjorde av detta..

 

 

Marie-Louise Ekmans Utflykter

Passionata

Marie-Louise Ekman har varit en klar favorit för mig i många år. Det är något med hennes tydlighet, frihet och den kompromisslösa ärlighet hon besitter. Både i sitt skapande och i relation till de egna känslorna som alltid drabbar mig..

Min fina bloggkollega Jeanette skrev i somras ett varmt och inspirerande inlägg om sitt besök på Ekmans utställning på Konstakademien. Jag missade den själv, och grämer mig fortfarande..

Dokumentären Marie-Louise Ekmans Utflykter, publicerades redan 2024 så ni är säkert många som har sett den, men det fina är att man kan se den
om och om och om igen..

“..Anneli Kustfält har under två år följt konstnären på nära håll, när hon återvänder till ateljén och livet som fri konstnär efter sina år på Dramaten. Dokumentären är en djupdykning i ett konstnärskap som präglas av mod, självständighet och en ovilja att behaga..”

En ovilja att behaga.

Så befriande och underbart att få leva sina dagar så!

Och så är den där igen, känslan som kommer varje gång jag ser dokumentärer om passionerade kvinnor.

En envis, nästan rastlös längtan efter att själv få kliva in i ett sådant liv, vad det nu än är. Jag vet ännu inte vad det skulle innebära för mig, men kanske är det just det som är poängen, att det kan ta ett helt liv att förstå..

 

En kapabel människa..

6 months ago

En kapabel människa..

Igår var första gången sedan jag tog körkort i september som det verkligen slog mig: Jag klarade det.

Körkortet har hängt över mig sedan dagen då jag fyllde 18 och fick både bil och körkort i present. Men det blev aldrig något av det. Inte förrän jag var 39.

Egentligen är det inte mitt eget dåliga samvete som varit värst, utan alla andras kommentarer som dykt upp då och då genom åren.

Att inte ha körkort i vuxen ålder kan vara nästan lika laddat som att bara vilja ha ett barn.

Olyckligtvis hamnade jag i båda facken.

Men igår, när jag baxade in mitt barn i bilen, körde en väg jag aldrig tidigare kört, parkerade, storhandlade, lastade in både barn samt fyra stora kassar för att sedan sätta mig bakom ratten igen, då hände något.

Jag kände mig kapabel. På riktigt. En känsla som har kommit och gått den senaste tiden, men som igår stannade kvar lite längre.

Först när jag träffade Erik började jag, sakta men säkert, bli mer uppstyrd. Missförstå mig rätt, jag har alltid varit ansvarsfull och klarat mig själv. Men jag är inte uppvuxen i ett hem där skåpen är städade, viktiga papper ligger på sin plats, kylen är rensad och tvättmedel sorteras i olika lådorm räkningar betalas i tid eller att man sopsorterar.

Det var inget jag tänkte särskilt mycket på då,
och inget jag heller ifrågasatte.

Nu är jag en person som har en rensad kyl, ordning på viktiga papper och tvättmedel i olika boxar. Och det ger mig ett lugn som jag inte riktigt hade räknat med.

Jag tror att känslan som drabbat mig är förvåning, en förvåning över varför jag känner mig så duktig?
Det handlar ju egentligen inte om huruvida man har ordnade papper eller inte.

Kanske bottnar känslan snarare i vissheten om att om något skulle hända mig, så finns det någon annan som kan ta hand om det som blir kvar.

Den insikten har vuxit fram efter att ha blivit lämnad kvar, när både min mormor och mina föräldrar gick bort i ung ålder. Jag vet hur tungt det är att behöva rensa i någon annans liv, i deras innersta, i sådant som samlats på hög år efter år.

Att sortera papper i jakt på det viktigaste. Att ta hand om mat som passerat sitt bäst före för länge sedan.

Vi har självklart en vind med mängder kartonger, men vi vet vad som finns i dem och varför de är där. Det finns inga utrymmen i vårt hem som jag försöker undvika att tänka på. Inga slukhål fyllda av saker och historia som tryckts undan i hopp om att aldrig behöva hanteras.

För mig handlar det här om agens.

Om att känna att jag klarar mitt liv. Inte perfekt, inte fläckfritt, men tillräckligt bra. På ett sätt som känns tryggt och hållbart.

Körkortet har blivit en symbol för det.

Inte för att jag inte klarade mig innan, utan för att omgivningen så länge fick det att kännas som ett mått på någon inbillad vuxenhet.

Jag har också insett att medan många behöver ett kreativt kaos för att kunna skapa, så är det i det ordningsamma jag hittar mitt lugn och min motivation.

Men just därför vill jag också leva ett friare liv i övrigt. När strukturen finns, får det andra i livet ta större plats. Då kan jag känna, gråta, skratta, leva upp och leva ut ordentligt.

Det är kanske det som är den största insikten.
Att ordningen inte gör mitt liv mindre levande,
utan tvärtom.

Den gör att jag kan vara närvarande på riktigt.

Foto – Christian Ravnbak

Att möta våren..

6 months ago

Att möta våren..

Sista helgen i mars åker jag med mina bästa vänner till Paris!

Anledningen är att jag fyller 40 och bara tanken på att få möta våren i en stad som är helt ny för oss tillsammans, och dessutom fullkomligt fantastisk, gör mig alldeles pirrig.

Jag har varit i Paris tre gånger tidigare och insåg nyligen att varje resa sammanföll med en stor livshändelse:
Första gången hade jag precis gjort slut med min första pojkvän, andra gången hade min mamma just fått sitt cancerbesked och tredje gången hade hon precis gått bort.

Förhoppningsvis, peppar, peppar, kan vi den här gången njuta av allt staden har att erbjuda utan någon sorti på stämningen.

Det ligger något väldigt fint i att vänner väljer att lägga sin tid på en, är det inte den bästa present man kan få?

Nu behöver jag alla tips jag kan få på vad man ska se, göra och äta i Paris. Särskilt äta. Lägenheten vi hyr ligger 2 minuters promenad från Louvren.

Dela gärna med er av era bästa pärlor om ni orkar,
det skulle göra mig jätteglad!

*

Dagarna, dagarna..

6 months ago

I förra inlägget nämnde jag att det inte skulle bli någon traditionell tillbakablick. Samtidigt är det ju trots allt lite mysigt att kika tillbaka på vad man gjorde under julen, när psyket fortfarande var stabilt..

Med andra ord är de här bilderna från tiden innan
dag 100 med familjen..

Följ med oss till Arild, Öland och Höllviken!

Dagarna, dagarna..

Ledigheten började i Arild, en av våra absoluta favoritplatser.
Här hyr vi samma boende som vi alltid återvänder till..

Dagarna, dagarna..

Julen skulle till stora delar bestå av gråvädersdagar, men det var precis det jag hade längtat efter. Så länge det finns utflyktsmål att åka till och långpromenader att gå är jag mer än nöjd..

Dagarna, dagarna..

Arild var inte bara gråskala. Hortensiorna som täcker stora delar av trädgårdarna blommade fortfarande, trots decembervädret..

Dagarna, dagarna..

Ett av mina favorithus, älskar de gröna detaljerna..

Dagarna, dagarna..

Gamla kära Rustis, en perfekt plats för en skånsk bröllopsfest, med stor takterrass och otrolig utsikt över hela havet. Mormors hus skymtar ni längst upp till höger, tyvärr uthyrt och väldigt, väldigt saknat..


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Dagarna, dagarna..

Plötsligt var vi på Öland!

Det sker inte bara en enorm renovering i vårt liv. Här bygger även min killes syster ett hus, ritat av en av mina närmsta vänner, Desiré.

Henne hittar ni här..

Dagarna, dagarna..

Som vanligt var vi tvungna att besöka underbara Amanda och Petter på Folks Interiör. Nike hittade en kamera..

Dagarna, dagarna..

Och jag en fåtölj, tyvärr var den redan såld..


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Dagarna, dagarna..

För vår del blev det i stället en pall och ett enormt fårskinn till soffan på ovanvåningen, när den väl är klar..

Dagarna, dagarna..

Lilla Manilla, vägg i vägg med Folks. Väl värt ett besök när blodsockret sjunker hos samtliga..

Dagarna, dagarna..

Ja, ni ser ju..

Dagarna, dagarna..

En av mina favoriter från julklappsutdelningen: lökar av narcisser och snödroppar från min kära svärmor. När jag kikade närmare på var de kom ifrån visade det sig vara en butik i Ingelsträde, granne med Arild, som jag tidigare inte haft koll på. Larsviken, ännu en utflykt att lägga till på listan.

Dagarna, dagarna..

Väl hemma tände jag en annan favoritjulklapp, mina doftsatta rökelsepapper som på bara någon minut spred en otrolig doft i hela rummet..

Dagarna, dagarna..

Så här ser förpackningen ut, och här hittar du själva rökelserna..

Dagarna, dagarna..

Pallen tog plats i köket, och ljuset,
det lilla vi fick, flödade in genom rutorna..


Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 5

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 6

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 7

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 14

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 16

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on null in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on false in /home/thewaywe/thewayweplay/wordpress/wp-content/themes/thewayweplay/content-parts/images.php on line 29
Dagarna, dagarna..

Ut for hyacinterna och in kom tazetterna, äntligen!

Dagarna, dagarna..

Det inhandlades snacks inför nyårsafton..

Dagarna, dagarna..

Och dukningen tog sakta form..

Dagarna, dagarna..

Avslutningsvis hamnade vi hemma hos min bror, med utklädnad i alldeles för dyra plagg ur min svägerskas enorma garderob. Glädjen gick det i alla fall inte att ta miste på..

Tack för fina dagar lilla familj, vi kämpade på bra!

Ljuset

6 months ago

God fortsättning, alla fina!

I stället för en traditionsenlig tillbakablick känner jag att jag vill rikta blicken framåt och följa det som inspirerar mig just nu, när våren så smått börjar närma sig. Än är vi inte riktigt där, men genom att ta små, små steg mot ljusare tider kan vi börja med att kika på det jag har sparat ner den senaste tiden..

Välkomna!

Ljuset

En av mina bästa vänner, Matilda, delade nyligen den här bilden från sin mammas hem på Österlen. Så mycket fint att titta på!
Tips till TWWP, ett Small Talk från Robins och Mathildas otroliga hem önskas snarast..

Ljuset

Idag bokade jag in en övernattning i Köpenhamn med min dotter den 5 januari. Vi får hoppas att stjärnorna står rätt för ett besök på Reseller, som ligger precis i närheten av hotellet.
En 2-årings psyke är inte till att leka med..

Ljuset

Vackert i alla sin enkelhet hos Nonnas Grocer..

Ljuset

Alexandra Papini delade en bild från Rom som jag blev vansinnigt inspirerad av. Inte för att jag kommer att köpa en likadan hatt, men jag är inne på samma spår inför 2026. Klassiskt och sportigt, gärna mixat med något lekfullt..

Ljuset

En ljuslåda att vara avundsjuk på hos Elsa Billgren..

Ljuset

Exakt det här, tillsammans med smörstekt bröd, vill jag bjuda mina gäster på som försnacks under den stundande våren..

Ljuset

Reseller Copenhagen igen. Strumporna har jag redan, nu är det dags att lägga till en grå, lite längre kjol på önskelistan..

Ljuset

När det vankades jul gjorde min mamma alltid sådana här dekorationer av apelsiner i sin butik..

Jag tänker att man skippar apelsinerna och göra som Andrea Sham, med citroner på tennfat i stället, för en lättare och mindre julig känsla!

Ljuset

Man är ju svag för det lite barnsliga, glittriga och naiva när det kommer till inslagning och dekorationer..

Ljuset

En bricka från Nathalie som passar alldeles utmärkt tillsammans med My och hennes lantpaté här ovan..

Ljuset

Carl-Fredrik Jonshult är kock på Ett Hem i Stockholm och har lagt upp en helt fantastisk tillbakablick på årets alla rätter. Gör er själva en tjänst och spana in varenda bild på hans Instagram..

Ljuset

Blev så glad när jag såg ett utseende som inte var precis som alla andras i flödet, Aliette Opheim i en fantastisk hårfärg. Rolig kuriosa är att hon har hus nära mina svärföräldrar på Öland..

Ljuset

Kanske är man inte helt redo att slänga ut allt som har med julen att göra ännu. Lite enris får stå kvar i en vas hemma hos oss, precis som hos Malene Malling, passar fint ihop med de honungsgula ljusen..

Ljuset

En färgskala som jag har insett att jag trivs bäst i, och som min garderob till stor del äntligen består av. Älskar det dimmiga duvblå, tillsammans med det chokladbruna..

Ljuset

Även om det här i grunden var en vanlig reklam för ett par glasögon (fina sådana dock), kände jag samma sak som med Aliette, hur skönt och inspirerande det är att få vila ögonen på ett verkligt utseende. Det blir lättare att acceptera sin egen hals, som också närmar sig 40-årsåldern, när man ser att åldrandet pågår alldeles naturligt, även hos andra..

Ljuset

Är på jakt efter den här typen av bord till vår lilla hall och kan inte släppa tanken på att min mormor hade ett nästan likadant som vi tyvärr inte sparade.

För övrigt: vad är det för en ljuvlig liten kupol i ståltråd?
En sådan borde man väl ganska enkelt kunna tråckla ihop själv?

Ljuset

Äntligen har min lillebror och hans flickvän förlovat sig!

Historien om hur jag skulle ta mig till Köpenhamn för att hämta ringen är ett äventyr i sig, men alla ringar förtjänar väl en sådan berättelse..

Så fint bemötande från designern Josephine, henne kan jag verkligen varmt rekommendera till dig som går i samma tankar..

Ljuset

Då var det dags igen, jag har satt bevakning på en Alexander McQueen-scarf som jag självklart ägde i gymnasiet.

Allt går i cykler, det har vi ju lärt oss vid det här laget..

Och Sidsel?
Hon levererar som alltid en outfit som väcker habegär..

Ljuset

I julas fick jag väldoftande rökelsepapper från Santa Maria Novella, en sådan där liten present som känns både genomtänkt och mysig att ge bort. Nu har jag beställt två andra dofter från ett varumärke som  Kajsa tipsade om..

Hoppas att du fått en fin start på 2026,
vi hörs snart igen!

Att hugga en gran..

6 months ago

Igår satte vi verkligen tonen för tredje advent med en utflykt som kändes som en blivande tradition!

Att hugga en gran..

Tillsammans med våra nära vänner och deras föräldrar gav vi oss ut på granjakt, inbjudna att hugga en egen på deras mark här i Skåne.

Att hugga en gran..

Någon nämnde att det är granbrist i år,
därför kändes det här extra lyxigt att få ta del av!

Att hugga en gran..

Barnen föll som furor i mossan och någonstans däremellan drack vi varm choklad och lärde oss om vilken sort som växte just här.

Att hugga en gran..

Vi åkte hem med en stor, vinglig utegran till altanen, två mindre bordsgranar och famnarna fulla av väldoftande ris
från både gran och buxbom..

En alldeles utmärkt söndag med andra ord!

Att hugga en gran..

Någon undrade hur jag pyntar vår julgran?
Det här är förstås inte vår enda, men det avskalade temat är genomgående i det mesta som rör julen här hemma i år..

Hoppas det närmar sig ledighet för de flesta av er nu,
varm kram.

-୨ৎ-

Ingefära & svarta vinbär

7 months ago

En av mina glimmers från hösten som gick, var helgen i Göteborg med mina bästa vänner, som annars bor i Stockholm. Efter en fantastisk steak frites och några glas bubbel promenerade vi vidare till NK för att prova ut varsin ny parfym..

Ni vet den där känslan när något är lite högtidligt, nästan ceremoniellt, men skrattet ändå sipprar fram genom mungiporna. Där stod vi, tätt ihop och fnissande mellan Diptyque och Le Labo, med näsorna djupt nere i glasen med kaffebönor..

Ingefära & svarta vinbär

Jag som älskar dofter hade svårt att välja.
Men den senaste månaden har jag faktiskt landat i en kombination som jag verkligen trivs med.

Ett test av Molton Browns Rose Dune som jag fick av min svägerska, tillsammans med ett välanvänt sådant från Göteborg med Byredos Eleventh Hour, bildar en doft som känns precis så personlig och oväntad som jag letat efter!

*
Rose Dunes öppnar med kryddig saffran, svarta vinbär och en liten hetta av ingefära, som sedan mjuknar i ros, pelargon och mörk, jordig patchouli.

Tillsammans med Byredos Eleventh Hour, där pepprig Ban Timmur (nära släkt med sichuanpeppar) möter fikon, tonkaböna och pudrigt kashmirträ, blir det en doft som känns både blommig, djup och kraftfull.

*

För mig kommer den här doften alltid att vara förknippad med väsande skrattanfall och vänskap,
ett ljuvligt minne..

A leg

7 months ago

Många av oss i det här forumet, har med största sannolikhet, någon gång köpt hem en gammal bordsskiva från Blocket med ambitionen att
“göra något kul av den”.

Just nu står en sådan skiva på vår altan och
blänger surt på mig varje gång jag går förbi.

Men i morse öppnade sig plötsligt oanade möjligheter när jag scrollade runt på Instagram!

Min ambitiösa vän och tidigare studiokollega CristianTemporärt har, utöver hundra andra projekt, ett varumärke som heter CONTEM.

De har precis lanserat en produkt som heter “A. Leg”

Detta koncept finns säkert i andra varianter sedan tidigare, men jag tycker verkligen att
deras lösning är genial.

Ett enkelt, snyggt och prisvärt sätt att skapa ett soffbord, förutsatt att du redan har en skiva.

Jag röstar ja och kommer absolut att se om vi kan göra en copy-paste på detta!

*

A leg

A. Leg is an adjustable foot made entirely of wood,
with no metal components.

A leg

It is intended for use with tabletops in the 20–30 mm thickness range & the product is available individually or in packs of three or four.

A leg

Contem also offers a selection of stone tops, including both vintage and locally sourced Swedish stones.

A leg

The furniture is handcrafted & produced in Stockholm, using material from elm trees felled due to disease, and each piece is delivered with coordinates indicating its origin.

Fortsatt fin vecka mina vänner! 

*

Foto – Max Lander

Min jul.

7 months ago

Julen är för mig, en helig helhet.

Den där mjuka förvandlingen som sker när ett hem klär sig i högtid och färger som smälter samman.

Doft, texturer och smaker som stannar.
När ljusen tänds och rummen får en annan röst.

Man kliver in och luften tycks bära på något heligt.

Den doftar som kyrkor gör.

Varmt stearin som sakta ger efter för lågan och
sotig rök som dröjer sig kvar.

En stilla tystnad som inte är tom, utan fylld av något man inte riktigt kan sätta ord på.

Där, i just den doften, bor min jul..

Min jul.

Även om julen får många inte alltid blir som man föreställer sig,
så bär jag någonstans en dröm om att fira jul tillsammans med nära vänner.

För mig, som inte längre har en mamma eller pappa ,
ser våra högtiderna lite annorlunda ut.

Min kärnfamilj finns inte längre, och varje år får jag och min bror kliva in i någon annans, vilket inte på något sätt är sämre.

Men ändå finns där en stilla känsla av ensamhet, aldrig skapad av någon annan, utan enbart av saknaden.

Men nu har vi vår dotter.

Och med henne kan vi sakta börja väva något eget. Små traditioner som får växa fram, stunder som kan bli våra.

Högtider som formas med omtanke, för hennes skull, och som kanske med tiden blir den mjuka trygghet jag själv så länge längtat efter..

Min jul.

Min jul här hemma, i vårt hus med betonggolv, ljusa ekdörrar och vita väggar, kläs enbart i det enkla..

Min jul.

Jag har hängt dekorationer från Arket på dörrarna, och i Nikes rum har både en pappersgran och en julstrumpa från samma varumärke fått ta plats..

Min jul.

De varma färgerna får ljusen och kransarna stå för..

Min jul.

När vi var i Barcelona hade Zara Home en helt fantastisk avdelning med band och papper inför julklappsinslagningen, dock vet jag inte hur det ser ut här i Sverige, men färgerna var fantastiska!

Min jul.

Jag, som nästan aldrig dras till färg, blev alldeles pirrig när jag föreställde mig julklappar klädda i just de där banden..

Min jul.

Gemenskap.

Min jul.

En dadelkvist inhandlades, som ni vet, redan förra veckan. Nu ligger den vackert på ett stort vitt fat och får torka i sin egen takt. Bären har gått från svagt olivgröna till nästan marinblå, och jag blir glad varje gång jag går förbi..

Min jul.

Även dessa band är från Zara Home..

Min jul.

Vill man handla mer lokalt, i alla fall om man bor här nere, då kan man besöka mina vänner Anna och Jennie..

De driver framför allt en webbshop, men det är när de öppnar upp sitt showroom som deras verkliga magi
och fingertoppskänsla kommer fram.

Dessa band kommer därifrån, men passa på att spana in deras öppettider nu i jul!

Jag vågar nästan lova att du går därifrån med betydligt mer än så..

Min jul.

Det finns ett (tyvärr låst) reportage från Amalie Moosgaards jul,
i vad jag tror är Vogue Scandinavia, och precis där, i den stämningen, befinner jag mig här hemma i vårt hus..

Även om drömmen om bärnstensfärgade band och djupröda amaryllis alltid finns där, är det i det avskalade,
enkla och danska som min jul landar denna gång..

Min jul.

Kransar av silkestall, eller tillsammans med svagt, korallfärgade amaryllis i mormors gamla vaser, räcker gott och väl..

Min jul.

Som jag sa, det är precis här jag landar just nu..

Min jul.

Doft – viktigaste av precis allt.

Det som varje år får sätta tonen för min nostalgiska ådra är ljuset Cannelle Orange från Durance. Utseendemässigt ingen favorit, om jag ska vara ärlig, men för det priset – och för hur länge och fylligt det sprider sig genom rummet – är det en varm rekommendation.

Min mamma sålde de här ljusen i sin butik, och varje gång jag tänder ett förflyttas jag tillbaka till den tiden. Det är ett minne jag vårdar ömt, och som får julen att henne att kännas nära, även nu.

Men till jul har jag önskat mig de här små pappersarken från
Santa Maria Novella. Man tänder dem försiktigt och låter doften långsamt sprida sig, en magisk liten ritual i vardagen.

Min jul.

Den blandning jag i nuläget har hemma, består av Ruby on the Run från Arte, Domus Sanctus från En Doft (de randiga påsarna ljusen kommer i är så otroligt fina) samt Santal och Patchouli från Diptyque..

Min jul.

I förrgår, efter en evighet av vab, satte jag och Nike oss ner för att dekorera (massakrera) apelsiner med nejlikor.

Själva dekorerandet slutade väl sisådär, dock sopade jag ihop alla krossade nejlikor och la dem i en liten skål
som fick stå på en hylla i köket.

Det doftar faktiskt otroligt mycket mer än vad jag trodde!

Ett förvånansvärt enkelt och betydligt billigare sätt att sprida juldoft på, än att köpa doftljus för hundratals kronor..

Min jul.

Avsluta kan vi väl göra med en liten härlig dröm om var jag vill befinna mig outfitmässigt under julfirandet ..

Min jul.

och i mellandagarna – men mer om det lite senare..

Min jul.

Hoppas att du får en fin lördag..

*

Foton av Sophie Bille Brahe – Rasmus Weng Karlsen