Ibland är gränsen mellan att klä sig och att klä ut sig väldigt fin. Egentligen vet jag inte exakt vad skillnaden är. Vi är alla statister i teatern vi kallar för samhälle ändå, visst? Här om dagen provade jag runt och testade det här
Väldigt mycket en partyklädsel. Jag går aldrig på fest-fest och jag försöker komma över mina negativa känslor inför kortbyxor. Det hela ser lite 2010 ut på nåt vis? Det känns roligt. Vi får se om den här kombinationen kommer se världen utanför min dörr eller inte.
Första delen av min följetong om att hitta min stil var en garderobsrensning med Alison Bornsteins metod här och att hitta mina tre stiladjektiv här.
Nästa inlägg kommer bli på temat färganalys. Vad sägs om det?
Kram
Hej!
Hur har ni det? Nån som fått pollen i ögonen?
Jag har puttrat runt lite på senaste. Vet inte själv vad jag gjort, får se nu när jag går in i kamerarullen.
Juste, parfym! Nanshe från Nishane är en av de dofterna jag gillar att bära men som jag förstår att andra kanske inte gillar. Jag försöker använda den med stolthet men blir lite självmedveten ändå. Min dotter tycker den luktar äckligt sa hon:) Den är otroligt stark, tre spray är för mycket. Den sitter så hårt i min kavaj att kavajen parfymerar mig när jag bär den trots att det gått ganska många dagar sen jag bar Nanshe. Jaja.
Har haft Bibbi Ghost of Tom också. Torr men bärig och lite rökig. Alltid intressant, aldrig störig.
I onsdags var jag inne på en butik jag missat dittills, Aurli. Provade flera fina plagg och kände på den här kavajen. Jag har aldrig varit inne på Another Nué i Köpenhamn men jag fick lite sån känsla inne på Aurli!
Torsdag var Kristi himmelsfärd och dessutom loppisdag med min kompis Linda. Jag såg ut såhär. Vi var på Myrorna halva dagen, tog matpaus mitt i till och med! Det var toppen.
Nytt grönt te från Oki. Te eller varmt vatten är mitt enda sätt att få i mig vätska tyvärr, blir arg av kranvatten. Plus att jag har svårt att förstå hälsofördelarna med att dricka massor av vatten, det enda som händer är att man blir mycket kissnödig? Kan en läkare klargöra?
Mitt lilla gäng<3
Igår var jag hos Sofia på Vintish och lämnade en påse kläder som kommer säljas där under juni. Flera bra plagg i siden och ull. Några 90-talsgrejer också, vilket är helt on brand. Från och med nu på söndag den 1:a juni hänger dom uppe! Då är det också loppis i Huset, jag är säker på att någon av er som läser här kommer gå dit. Kanske ses vi där.
Nu ska jag försöka dalta bort en miniförkyldning som stör mig. Kram.
Hallå!
Jag kom på att jag glömde en viktig del av AB’s metod i mitt förra garderobsinlägg, hennes Three Word method! Metoden är ett sätt att identifiera och destillera sin stil för att kunna ha kul med det man redan har i sin garderob. Den här videon är tydlig och bra att följa för att hänga med på konceptet. Obs att man kan omvärdera orden när som helst, inget är ristat i sten såklart.
Nu kör vi. De tre adjektiven ska representera:
1. Det praktiska
2. Det man vill sträva mot, ”aspirational”
3. Det känslomässiga, hur jag vill känna mig
Steg ett är att jag ska plocka ut mina ”regulars”, vilket jag ju gjorde för ett tag sedan. Det är plaggen jag bär oftast, oavsett vad jag tycker om dem. Sånt jag kan slänga på mig snabbt och alltid känna mig som jag i. För mig är det over size kasmirtröjor, herrskjortor, tunna långärmade tröjor i ull, lösa byxor, inte för hårt skräddade kavajer, trenchcoat, tunna sandaler, stråväskor och påsväskor, stora blanka smycken i silver.
Nu ska jag försöka se ett mönster i den här högen. Jag gillar färg men mina Regulars är mest svarta, mörkgrå och mörkblå. Ett par byxor och en skjorta är i en starkare blå färg. Materialen är nästan uteslutande naturmaterial, hellre släta kvaliteter än grova. Det är inte plagg jag är rädd för att använda eller som jag blir ledsen om jag spiller på, även om jag älskar dom. Vilka ord skulle jag använda för att beskriva de här plaggen? Jag tänker direkt bekvämt, oversize, avslappnat. Låt oss gå på avslappnat här!
Tre outfits jag trivs 100% på senaste. Mörka färger, långa linjer, svepande och mjuka material. AB brukar ge tipset att man ska ta en snabb spegelselfie när kläderna *stämmer*. Bra att gå tillbaka till när man börjar tveka.
Nu ska jag lista ut mitt aspirational ord. Dags att dra fram Pinterest och sparatmappen på insta. Vad har jag lagt i mapparna som fångat mig och varför? AB beskriver det som att det här adjektivet ska vara som min polstjärna, det ska visa mig vart jag vill gå. Om jag hade gått igenom processen och nu varit missnöjd med hur mina regulars ser ut hade jag kunnat skruva till det hela i det här steget för att få in förändring. Jag är i det stora mycket bekväm i mina regulars just nu men vi kollar ändå på lite som jag sparat.
Det här är lite svårare. När jag kollar genom mina mappar ser jag skulpturalt, teatraliskt, intensiva blockfärger, skärpa, svalt 90-tal och volym. Kanske även eccentriskt. Jag väljer skulpturalt här, det fångar in flera element.
Det är helt ok om det aspirational ordet inte alls går ihop med det praktiska ordet, kontrast är bra.
Det tredje ordet är alltså känslomässigt. Hur vill jag känna mig när jag har kläderna på mig? Den här är svår! Att klä sig handlar ju om hur en presenterar sig för sin omgivning och den kommunikationen är medveten eller omedveten, ändå alltid där. Det går inte att separera sig från hur man framstår hos andra.
Det känslomässiga ordet känns lite som finishen eller silhuetten, den första känslan jag ger andra när jag kliver in i deras synfält. Vill jag vara varm eller sval, lätt att nå eller innesluten i ett skal? Jag väljer nog en mellanväg och säger polerad som känslomässigt ord. Inte på det sättet att jag vill se dyr eller hel och ren ut (hatar det begreppet) men kanske att jag har en tunn, brusreducerande bubbla runt mig som skyddar min energi.
Nu är det dags att försöka få ihop plagg som representerar de tre adjektiven på olika sätt! Jag tänker att hår, smink och accessoarer är bra för att modifiera en hel look på en liten yta. Stort, lockigt hår vs stram knut, färgen på läppar, stora hamrade smycken i silver jämfört med tunna små ringar, skira eller opaka tyger och formen på skorna kan räcka för att skifta känslan.
Så, mina stilord just nu är alltså avslappnat, skulpturalt och polerat.
Vilka skulle era ord bli? Kram
Jag ska inte ljuga, jag lägger ut det här mest pga att jag aldrig annars har såhär krispiga bilder på mig själv:) Det var en underbar lunch, dessutom!
I vissa sammanhang och perioder känner jag mig socialt… utmanad. Att mingla är en obegriplig aktivitet för mig. Jag pratar gärna länge om ett visst ämne och förstår inte hur man ska börja och sluta samtala smidigt och sömlöst. Eller hur man ska hålla händerna?
Jag går i DBT som ADHD-behandling nu och den här lunchen fick vara en bra läxa i acceptans. Någon måste väl få lov vara den lite märkliga personen i ett sammanhang och om det nu är jag får det vara okej. Kändes faktiskt toppen! Jag hade väldigt trevligt.
Här har jag ett intressant samtal, det syns på de uppspärrade ögonen. Skryt också men min hudvård har hudvårdat på senaste! För första gången på typ sex år har jag inte en arg dermatit mitt i ansiktet, tacksam för det.
Bilderna är tagna av @workbyminnayr
Väskan fick jag av Marimekko. En ny favorit.
Jag och en trevlig tjej jag tyvärr glömt namnet på<3
D va d. Kram
Heje!
Det är mycket lättare att driva en blogg framåt när det inte är vinter. Jag har liksom saker för mig nu? Och är inte jättedeprimerad längre? Bara lite.
Hallå, det här med att göra något trevligt på söndagar. Riktigt dammig spaning men det är ju underbart. Stockholm är ju halvstängt på söndagar men Schmaltz höll öppet, så jag och två av mina närmsta vänner satte oss ned där en go stund i förrgår. Jag känner mig inte bekväm på Östermalms guccigator men Schmaltz är en trygg ö i den stadsdelen. Så fkn mysigt och gott där!
Titta vad gulliga dom är. Vi planerade en utflyktsdag! Vi ska ta med oss matsäck och gå i skogen till försommaren, så hälsosamt och hurtigt:)
Efter lunchen gick vi till Sephora och kollade på smink. Jag hittade några fina grejer men köpte inget. Parfymhyllan var vansinnigt oinspirerande. Vi konstaterade att butiken var full av folk men ingen kö till kassan. Det borde vara tvärtom?
Sen ville jag hoppa in på Chimis butik. Jag har ju deras (gamla) modell 09 som klistrade på mitt ansikte och är nöjd med det men hittade en ny modell jag blev kär i!! Den kändes lite retro sjuttiotal med mer genomskinlig lins än jag brukar vilja ha.
Det här är en noggrannt utvald bild för att inte inkludera en skådis som råkade följa med i bakgrunden via spegeln hehe
Jag var klädd såhär förresten. Sommarhäxan kallar jag den här stilen.
Det var en perfekt söndag i det lilla. Puss och hej!
Hallå där gummor!
Det verkar som att inlägget om Alison Bornsteins metod för garderobsorganisation slog an något hos er, så kul att ni gillade det. Tror det har gjort att jag fått tillbaka peppen inför mina paltor igen! Äntligen. I kombination med att Den Rimliga klädårstiden precis återkommit såklart.
Det här är en av kombinationerna jag satte ihop och bar samma dag jag gjorde genomgången.
En screenshot av en bild som väcker nåt. Pyjamasbyxor plus paljettväska. Jag har ett turkost tyg som hade varit perfekt att sy en sånhär fladderbralla i.
I fredags morgon sov jag som en stock och vaknade strax innan jag behövde dra för att lämna min dotter på föris. Stack ut genom dörren helt oförberedd. Jag har behövt bli lite mindre rigid med mina morgonrutiner de senaste åren men kan ändå bli så stressad om jag inte kan checka av vissa boxar och göra saker på mitt sätt:):)
MEN det innebar alltså att jag behövde tackla dagen utan parfym. Kunde inte släppa det så min strategi blev att lägga en liten rollerparfym från Unifrom i varje väska. Förberedd till nästa gång. Igår bar jag Cassis.
Annars har jag burit Kerzons Île Saint-Louis mycket på senaste. Jordig och frisk.
Jag gjorde ett semiimpulsivt köp. Nu när uteplatsen är invigd har jag känt ett behov av en sandal att kunna kliva i snabbt när jag inte vill gå ut barfota. Jag klev in på Arket, de hade en sorts flipflops och det var från Sleeper. Jag gjorde en snabb jämförelse med Havaianas. Havaianas var bra på bredden men Sleeper hade lägre remmar som gjorde att de sitter mycket bättre på mina platta fötter. Ni antecknar va?!
Hallå har jag sagt att det blir mer badrumsCONTENT? Folk älskar väl en go renovering? Okej, det är egentligen inte badrum utan vi har en smutsig liten skrubb som ska bli toalett och tvättstuga. Längtar efter att inte behöva köa till muggen eller trängas vid handfatet med tandborsten i käften.
Jag har knappt pallat tänka på kakel och blandare efter pärsen som var stambytet i vintras men nu börjar det kännas roligt igen.
Såg den här spegeln på @solhemshusets stories, snygg! Har också en idé om att inkludera brunt. Kanske mint, terrakotta eller turkost.
Det var det, vi hörs!
Välkommen till en följetong där jag ska landa i vad som är Min Stil. Jag sammanfattade mina idéer för att ta mig framåt i det här inlägget. Det här blir ganska långt och med en del engelska uttryck, jag orkade inte översätta. Spänn fast er!
Nu har vi kommit till del ett: stylisten Alison Bornsteins The Closet Editing System. Alison är en kändisstylist som generöst delar med sig av sina tips i sina kanaler. Hon erbjuder även en tjänst där man får en 1:1 stylingsession via zoom. Jag har inte vågat kolla vad det kostar men det låter som en dröm att få proffshjälp med det man redan har tycker jag. Hon är även kvinnan bakom konceptet Wrong Shoe Theory som trendade förra året. Väl? Jag har så dålig koll på trender och tid.
Alla vet hur man ska rensa sin garderob tänkte jag först. Kanske, men det finns olika metoder som funkar olika beroende på hur ens hjärna kopplar. AB’s metod grundar sig i att man ska börja med att identifiera plaggen man använder mest, oavsett om det är ett par tights med hål i man tycker är fula. Dessutom går metoden inte bara ut på att spara eller slänga utan tveksamma plagg får en chans att hamna i rotation igen. Det känns snällt, tydligt, ärligt men också sparsamt. Jämfört med t.ex Marie Kondo som behåller allt som ger en glädje är AB noga med att kläderna som bärs oftast står i fokus, oavsett vad man känner för plaggen.
Rensningen går till såhär:
Det här projektet drog jag mig för att ta tag, som jag gör med det mesta:) Nu när det är gjort känner jag att jag borde gjort det mycket tidigare! Saker och ting har klarnat snabbt i hjärnan och det tog inte så lång tid jag trodde. Någonstans på mitten fick jag en endorfinkick när jag fattade att det faktiskt funkar! Jag satte på den här videon och följde förloppet.
Här är mina mest använda plagg för den här säsongen. Kläder, smycken, skor, väskor, allt. Den här delen gick ganska snabbt.
No-högen. Hejdå!
How-högen. Här la jag också sånt jag gillar men som behöver lagas eller justeras.
Första rundan. Blusen jag tog från how-högen har jag nog aldrig använt men alltid gillat. Resten av plaggen är alltså från the regulars, ett par lila 80-talsbyxor, mina favoritsolglasögon och silvriga örhängen. Det funkar?! Otroligt. Ser en 50-talslook med nätta sandaler framför mig.
Andra rundan. Ett par byxor jag burit mycket förr men inte känt starkt för på senaste. Här tog jag in byxan med en favoritkavaj, enkel t-shirt, samma accessoarer som på förra bilden plus ett halsband i glas och sandaler. Väldigt enkelt. Bar det här när jag hämtade barn och trivdes toppen.
Kleinblå byxa som hängt och dammat ett tag. Ihop med en skjorta jag snart burit sönder tillsammans med antingen sneakers eller sandaler. Jag älskar inte sneakers men de fyller sin funktion ibland. Jag tror att den gråbeiga kappan till höger skulle vara perfekt över det blåa. Gillar! Det får godkänt.
Den här mjuka läderjackan fick gå från How till Never. Den är så fin men jag fick inte ihop det så det är dags att sluta forcera vår relation. Tack och hej.
Slutligen rekommenderar AB att man går igenom resten av kläderna i garderoben, alltså mittensegmentet som varken är favoriter eller som aldrig är i bruk. De som stöttar ens favoriter. Häng dem i kategorier och gärna i färgordning.
Jag rekommenderar alla att testa. Det var roligt, enkelt och man får en chans att bli inspirerad av det man redan äger. Inte en gång under processen nuddade jag vid tanken på att jag behövde något nytt!
Pust, nu får det räcka. Var det enkelt att hänga med på konceptet? Har ni kollat på Alison Bornsteins videos?
Nästa inlägg på stiltemat blir färganalys. Kram
Det är så skönt att närma sig mitten av 30-årsåldern. Jag vantrivdes i att vara barn och tonåren var inget att hänga i julgran heller, jag ville bara vara vuxen. Nu går jag fullt in i kulturtantens tid! Stora smycken av naturmaterial som snäckor, pärlor och trä. Långa svepande plagg, kanske ett grafiskt mönster. Hantverk och en ojäktad inställning.
Jag såg precis ett danskt smyckesmärke jag inte kände till förrän nu som är så den stilen. Kolla bara
Visst är det fint? Jag vill KÄNNA på dem alla. Märket heter Monies.
Kram
Jag har gjort saker utanför hemmet flera dagar i rad! Det känns bra, skillnaden från hur jag klarade mig förra året är stor. Jag har lyckats känna efter vad jag behöver för att återhämta mig efter varje strapats dessutom. Det är nästan alltid ett skållhett bad, antingen med L:A Brukets badsalt med mynta eller något badskum med stark doft.
I lördags var jag på middag hos en av mina äldsta och närmsta vänner. Det är faktiskt otrolig hur dukningen är exakt som hon! Så hennes stil. Maten hon lagat var extremt god, på det sättet att det känns synd att man blir mätt för det hade varit trevligt med två portioner till. Vid bordet satt vi och gafflade i timmar på det sättet man gör när det bara är kvinnor man känner närvarande.
I söndags var det promenadloppis i området och jag köpte mig ett par helt orimliga men roliga sandaletter. De är av trä och har fyrkantiga, guldglänsande plattor i en rem över foten. En av plattorna sitter löst men det går nog att fästa med superlim. En rivig kvinna sålde mig skorna för 40kr. Känner mig lite som JLO i dem. Av samma person köpte jag även ett rassligt halsband som liknar en klase av beige och rosa plastpärlor. Det har har jag redan knipsat isär för att göra bag charms av.
Igår tog jag mig en sväng på Stadsmissionen. Lämnade butiken med mitt första par vita jeans (modellen heter Weekday Rail) på åtta år. Den här typen av plagg går inte att bära! Man blir smutsig direkt! Det är liksom en förbrukningsvara. Det får vara värt det, känner mig mycket fräsch. Skorna på bild är minst en hel storlek för små, måste göra mig av med dom. Ett par riktigt snygga 70- eller 80-talare, säg till om du har storlek 36/37 och vill ta över dem!
Jag (vi) har också skruvat och puffat på uteplatsen. Det är första året vi har ett ordentligt möblemang där ute och jag vet redan nu att jag kommer bo där. Det känns precis som jag ville, som att man vill lägga sig raklång där med en solhatt över ansiktet och ta en tupplur. Visst är det cute med det olivmönstrade tyget inpetat under dynorna? Mitt mål är att det ska bli som en provencekuliss där ute.
Idag var jag bjuden på Marimekkos ss25-event på Stockholms stadshotell. Det kan bli ett eget inlägg. Kram.
Hej. Hoppas söndagen är mild mot er såhär långt.
Jag har börjat flytta ut litet. Förra sommaren, då utmattningen var som värst lade jag mig i soffan på balkongen så fort jag fick chans och det vill jag göra i år igen. Läsa, lyssna på podd, sticka. Dynan på Ikea-soffan hade möglat upptäckte jag, så jag sydde ett nytt överdrag i loppistyg. Det är från Sovjet, tänk att någon haft det liggandes sedan Sovjet fanns.
Sydde och sydde. Såg att dragkedjan satt på fel sida. Tänkte vara en ordentlig person och ändra det direkt, ångan var ju ändå uppe!
Sydde på dragkedjan på fel sida igen. Ha! Nu får den kanske vara så.
Idag har jag lagt upp två par byxor, lagt ut en matta i syrummet, åkt till centrum och köpt frukt på torget och bäddat sängen. Känner mig kapabel!
Kram.
Parfymintresserad psykologstudent och tvåbarnsmamma. Jag gillar mode från 80- och 90-talet, att rota på second hand-butiker och att scrolla på auktionssidor
Instagram: a.vestergren