The Way We Play
THE STORY BEHIND – BAUMGARTEN DI MARCO

THE STORY BEHIND – BAUMGARTEN DI MARCO


Lisa von Baumgarten och Jenny Kask driver smyckesvarumärket Baumgarten Di Marco tillsammans. Vi ställde åtta snabba frågor till duon som tillverkar vackra accessoarer av rådiamanter och spillmaterial med fokus på hållbarhet.

Berätta om Baumgarten Di Marco. 

Efter många år i branschen ville vi skapa något unikt med eftertänksamhet – för att ha ett existensberättigande på den idag mättade marknaden behöver vi alla tänka hållbart och långsiktigt.
Vi kom på tekniken hos en juvelerare i Indien och såg en fantastisk möjlighet att konceptualisera och bygga ett varumärke utifrån vår skandinaviska designtradition.

Er största inspirationskälla?

Möten med människor – resor, konst och musik…

Grattis till Elle´s utmärkelse Årets Accessoardesigner, vad har det betytt för er och företaget?

Tack! Det betyder enormt mycket och inspirerar oss att fortsätta utmana branschen med genomtänkta kollektioner och nyskapande design, samtidigt innebär det ett stort ansvar att ständigt vidare utveckla vårt CSR-arbete för en hållbar framtid. Vi vill verkligen förvalta det här priset väl.

Hur ser framtiden ut?

Vi ser ljust på framtiden trots globala förändringar och nya beteenden i handeln. I framtiden handlar vi med större eftertänksamhet – då bär vi gärna diamanter på ett nytt och hållbart sätt.

Företagets filosofi?

Vår filosofi är att vara ett konceptuellt, modernt, ansvarstagande och hållbart smyckesvarumärke av hög kvalitet och modegrad.

Vad drömmer ni om just nu?

En stark målbild är att skapa ett internationellt, ansvarstagande och modernt smyckesföretag.
Att hinna ägna mer tid åt de delar vi brinner för och är bäst på – vi ser att det är inom räckhåll i takt med att företaget växer och expanderar.

Bästa/svåraste med att driva eget företag?

Bästa – Att få jobba med det vi älskar, genomföra och skapa ett varumärke som är genomtänkt och hållbart. Att själva få alla beslut och ha friheten att disponera vår tid.
Sämsta – Det tar lång tid att bygga ett varumärke och det är svårt att få till vissa kund möten som man önskar. Att dra gränser mellan fritid och arbete – företagandet är ständigt i tankarna på gott och ont.

Vad har ni för semesterplaner?

Jenny –Njuta av Sicilien och Stockholms skärgård med familj och vänner.
Lisa – Skåne med familj och vänner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.