SoonNoon

Story Behind

SoonNoon

Beyonce gör ett country album, vi vet alla var Swift började och Yellostone är streamingbolagens älskling. Det råder ingen tvekan, countryfebern har drabbat oss. Vi har pratat med Sandra Stadelmann, ena halvan av SoonNoon – det svenska hattföretaget som tillverkar kvalitetshattar för hand som ska kunna bäras och älskas i en livstid. Även om SoonNoon idag har olika hattar i sitt sortiment började allt med … ja just det, en cowboyhatt.

SoonNoon

 Sandra Stadelmann och Jonathan Kopylov.

SoonNoon

Rosa hatt, “Candy Vision“.

‘Istället för att dejta ute på barer, satt vi båda hemma hos varandra med olika kreativa kompetenser och djupdök i den där aktivitetslistan.’

Hej Sandra? Vem är du?

– Jag dras till äventyr, dynamiska människor, musik, ett liv i fysisk rörelse och närhet till havet. Med högt i tak, är få saker knasiga i min värld, och jag tänker att jag kan det mesta så länge jag inte testat allt. Även då, finns det ju nya vägar att utforska.

Det låter som en utmärkt förutsättning för att starta eget företag! Berätta om er story med SoonNoon.

– Efter att ha bott utomlands fem vintrar på raken, skulle jag spendera min första vinter i Sverige samma år som pandemin hade brutit ut. Jag förstod snabbt att jag behövde en plan för att överleva den mest ovissa vintern på länge, och skapade en aktivitetslista. I samma veva dök Jonathan upp på min Instagram via en bekant och jag fick feeling – 5 minuter senare hade jag slideat in på hans DM. Istället för att dejta ute på barer, satt vi båda hemma hos varandra med olika kreativa kompetenser och djupdök i den där aktivitetslistan. Under vår första dejt hade vi avklarat “doftljus-makeriet” och lika snabbt haffat en domän och börjat skissa på en logga till våra rätt kassa doftljuskreationer. Den idéen dödade vi ganska snabbt. Jonathan hade precis börjat lära sig att göra hattar och vi tänkte att det är smartare att starta ett projekt kring något där vi faktiskt besitter kompetens. Sagt och gjort, vi lanserade en hemsida under SoonNoon, där alla hattar till en början skapades i köket med en mikrovågsugn, kastrull och köksslevar.

Underbar story, när och hur startade ert intresse för just hatten?

– Jonathan har alltid älskat att bära hatt och har tyckt att det varit knepigt att hitta den perfekta hatten. En vän sa till honom att han borde “lära sig göra sina egna”, och på den vägen signade han upp sig på en hattkurs. Jag har burit mycket hatt av praktiska skäl för att skydda mig från solen under mina år utomlands och fick upp ögonen för hatt ur ett nytt perspektiv genom Jonathan.

SoonNoon

Hatt, “Powder Verve“.

‘Vi vill lyfta fram en modeaccessoar som vi tycker borde få mer utrymme. Det är viktigt för oss att våra produkter är trendkänsliga och leker med färg - anpassade till en Skandinavisk modemarknad.’

Hur ser processen ut när ni skapar?

– Vi älskar musik och delar på en stor vinylsamling tillsammans. Utöver estetiken som finns på vinylomslagen, inspireras vi mycket av artister vi lyssnar på och hur de klär sig. Ofta kommer en idé om en hatt från en yttre influens. Just nu samarbetar vi exempelvis med en designer till en känd amerikansk artist där båda bär cowboyhattar med smalare brätte – något som vi saknar i vårt sortiment. SoonNoon vill inte vara ett traditionellt hattmärke, vi vill lyfta fram en modeaccessoar som vi tycker borde få mer utrymme. Det är viktigt för oss att våra produkter är trendkänsliga och leker med färg – anpassade till en Skandinavisk modemarknad.

Och om ni bara får välja en hatt, vilken är det?

– Just nu är det våra cowboyhattar, som den ljusbeiga ‘Breezy Vision’. Vi bär den till ett par sköna sneakers och en denim-on-denim look.

Hur ser framtiden ut om ni får titta in i er egen spåkula?

– Drömmen om Medelhavet är vår ständiga följeslagare, där vi ser oss ha SoonNoon pop-ups eller butiker i varmare klimat. Förhoppningen är att snart kunna leva på vårt varumärke och att få utvecklas på alla plan – vi gör exakt allting själva och lär oss hela tiden. Vår vision är att blir störst i Norden och bäst på hattar! Sen fortsätter vi ner söderut.

Låter som en plan! Årets ELLE Gala hostades av artisten Mapei som bar en specialdesignad hatt från SoonNoon – vad händer mer kring varumärket just nu?

– Utöver den countryfeber som råder globalt just nu, märker vi ett högt tryck på just cowboyhatten och vi får nya förfrågningar från stylister varje vecka. Det är många artister som kommer att synas i SoonNoon-hattar framöver vilket känns superkul. Vi har börjat sälja en del produkter hos vår första återförsäljare, WOS vilket känns som ett nytt spännande steg för oss. Till sommaren släpper vi även nya stråhattar och det ser vi väldigt mycket fram emot.

Fantastiskt! Sista frågan, vad ska ni göra nu?

– Eftersom vi båda arbetar heltid och har en bebis ihop, så blir det en hel del SoonNoon på kvällar och helger hemma hos oss. Men just ikväll kanske vi borde unna oss lite Netflix ändå.

Det tycker jag. Tack Sandra!

SoonNoon

Mapei på årets ELLE gala i en specialdesignad hatt från SoonNoon.

Published May 2, 2024