Att tänka med hela kroppen

11 months ago

Att tänka med hela kroppen

Sisalmatta

Material. Jag tycker att ett viktigt sätt att jobba med material på, är att hela tiden påminna sig om att fundera på hur det funkar gentemot alla sinnen. Inte bara synen. Hur är det att lukta på, att känna på, att slicka på och att lyssna på? Att välja mellan ett trägolv och en matta blir lättare att hantera om alla sinnen får vara med. Det vet man ju, men man glömmer. Att gå med bara fötter. Hur känns det absolut, men hur låter det? Och hur smakar det? Hur luktar det?

Innan man ställs inför ett materialval kan det vara bra att öva upp sina förmågor tänker jag. Man kan alltid passa på att röra, lukta, lyssna och smaka på material, i förebyggande syfte 😉

Att tänka med hela kroppen

Färdiga linfibrer från linblommor vi odlade i somras.

Att tänka med hela kroppen

Främst en täljhäst, borterst en bråka och en häckla som används vid linberedning.

I somras odlade jag lin och tog hand om får för att få fibrer att spinna. Det är ett långsamt sätt att lära känna ett material men så tillfredsställande och grundligt. Att känna med händerna så länge. Överskattar vi inte synen lite?

Att tänka med hela kroppen

Fåren

Att tänka med hela kroppen

Ullen

Att tänka med hela kroppen

Josefin · 11 months ago
Så vackra ord. Detta är min största behållning av att tänka tillsammans med arkitekter. Sinnligheten. Så älskvärt! Vi har landat i naturfärgad sisal till plywood men den här kontrasten var ju jättefin! Jag har precis hittat dig och din förtjusande värld och tror visst att jag får anledning att återkomma...

Pernilla Noren · 11 months ago
Så fint! Hade gärna gått på naturfärgad sisal. Det är ett spännande material. Låt oss fortsätta diskussionerna om detta framöver!

Sanna · 11 months ago
Min nya favvoplats på www!<3

Pernilla Noren · 11 months ago
<3 <3 <3

Åsa Jansson · 11 months ago
Å vad intressant det här är! Överskattar vi synen? Eller är det så att vi egentligen är olika i vilka sinnen, eller singularis kanske, vilket sinne, som är dominant? Med vilken kanal vi helst tar in omvärlden. Tror det kan vara så att det visuella fått så stor plats eftersom vi lever i en värld som översköljs av bilder på alla sätt och vis. Jag var med om en övning där workshopledaren ställde en fråga för att ta reda på vilket sinne som var det dominanta hos personen. Beroende på hur blicken föll medan man tänkte på svaret kunde det bli syn, hörsel eller känsla. Smak och lukt fanns inte med. Så spännande! Ytterligare ett sätt att ta reda på vilken sinne som är det viktigaste hos en person kan, sa den här personen, vara att hålla utkik efter vilka ord man väljer. "Min syn på saken" "Hur ser du på det" , "Hur låter det här för dig" "Det ringer en klocka" "Jag känner att.." "Jag får en känsla av" . Detta skulle också visa på vilken inlärningsstil man har, lära genom att se, läsa och skriva, lära genom att lyssna och upprepa, eller lära genom att göra med händerna. Hade också varit intressant i vardagen om någon hade smaken som sitt främsta sinne haha! Och inte var tre månader utan fyrtiofem ;)

Pernilla Noren · 11 months ago
Så bra aspekt! Vi är ju olika varann, det är viktigt att påpeka. Och det är nödvändigt förstås, att använda de sinnena som är dominanta för en. Men man kan nog utmana det sinne/sinnena som är "minst bra" också. Vilken intressant och bra workshop det låter som. Vi tog in dansare och koreografer när jag jobbade som lärare på arkitekturskolan. De har liksom ett sådant där sätt att tänka och kan lära en att upptäcka vilka sinnen man jobbar med, och varför, och kanske hur man kan göra för att utveckla det. Det är ju spännande det där med inlärningsstil också för det säger så mycket om hur man funkar. Hihi, ja men det här med smaken för mig att tanka på att vi kanske också är olika inom oss själva, fast över tid. Vi behöver som små, kanska andra sinnen i andra faser av livet. Måste fundera vidare tror jag!