Veckans stiltips – mode och prissättning

3 years ago

En vän till mig berättade att han alltid älskat mode, det är ett av hans starkaste intressen, så när han gick i skolan skrev han sitt specialarbete om Coco Chanel. Hans dröm var att få jobba i modebranschen, men hans mamma, som är av den lite mer konservativa sorten, sa till honom “om du vill köpa modekläder, ska du inte jobba med det. Då kommer du inte ha råd att köpa dem”.

veckans stiltips – mode och prissättning

The one and only – Coco Chanel

Jag har fått frågan flera gånger huruvida pris motsvarar kvalitét, eller hur vet man vad man betalar för när vi köper kläder? Jag önskar att jag vore modejournalist, men eftersom jag jobbar som stylist, har jag inte alls den inblicken i alla klädföretag.  Men jag ska försöka svara på denna fråga ur mitt perspektiv.

Varför är vissa designers så dyra och hur vi vi vad vi betalar för? Det första som kom till mig när jag tänkte på detta var en artikel skriven av en riktigt modejournalist, en av de bästa vi har i Sverige, nämligen Daniel Björk, chefredaktör på Bon men även skribent på SvD. Efter mycket om och men hittade jag till slut artikeln och det visade sig att den är från 2012, men fortfarande lika relevant och högaktuell – “Dyrköpt exklusivitet”.

veckans stiltips – mode och prissättning

Daniel Björk

Artikeln går ju ut på ungefär samma tema som jag startade mitt inlägg, att Daniels väninna vill köpa en keps från märket Givenchy. Kepsen kostade 15 500 kr (och det här är nästan 10 år sedan. Vad skulle den  kosta idag?!). Vi som faktiskt jobbar med mode, skulle aldrig ha råd att köpa kläder, skor och accessoarer, när priserna ser ut som de gör, utan de riktar sig mot en helt annan kundgrupp.

I artikeln nämner även Daniel Acne Studios, som ett svenskt märke som ville in på den internationella marknaden, och således höjde sina priser, för att uppnå någon slags exklusivitet. Då betalar du alltså inte bara för plaggets design, material och produktion, utan även för märket som sitter i nacken (eller utanpå, för den skull.) Det här gäller ju även för majoriteten av internationella modehus.

veckans stiltips – mode och prissättning

Pierre Cardin

Det går en väldigt bra dokumentär på SVT Play just nu om modedesignern Pierre Cardin. När jag såg den häromdagen insåg jag att det inte var mycket jag kände till, förutom namnet och designen, men fick nu veta att Pierre Cardin var en av de första modehusen som gick från Haute Couture till Prêt a Porter. Alltså från dyrt och uppsytt, till kläder som gick att köpa i butik, redan färdigsytt och till ett bättre pris. För det fick han mycket kritik från sina design-kollegor, men det är till viss del honom vi har att tacka idag, att vi kan gå in i en butik och hitta ett plagg i rätt storlek och inte behöva sy upp efter egna mått varje gång. Han ville att mode skulle vara tillgängligt för alla.

Med tillgängligt för alla innebär också att det på senare årtionden har startat mer och mer kedjor med fast fashion, kläder till riktigt låga priser.

veckans stiltips – mode och prissättning

Bild från H&M aw21

Jag har en väninna som bodde i Hong Kong under en tid och jobbade för H&M med inköp av tyger. När jag hälsade på henne, följde jag av nyfikenhet med till en av de stora asiatiska tygmässorna som pågick just då. Varje tygleverantör som hon träffade, bugade så att näsan gick i golvet när hon berättade att hon kom från H&M. Nu visste de att de skulle sälja STORA mängder tyg. Hon kunde köpa samma tyg som Donna Karan precis köpt, fast mycket billigare, 1 HK dollar per meter istället för jag vet inte hur mycket. och det är grunden till varför H&M kan vara så billiga, massproduktionen.

Idag kräver vi av våra klädmärken att de ska vara transparenta, och fler och fler vill och jobbar för att vi som kunder ska veta var allt intill minsta sytråd, kommer från. Då vet vi ju exakt vad vi betalar för.

 

 

veckans stiltips – mode och prissättning

Sofia Wallenstam på House of Dagmar

Ett av de märkena är House of Dagmar, som förutom design, jobbar med aktivt med hållbarhet. De börjar alltid med designen men sedan väljer de med omsorg tyg som gör så lite avtryck på naturen som möjligt, samtidigt som de inte vill göra avkall på kvalité och passform. 85% procent av deras plagg har märkningen “Good Choice” och butiken i Stockholm på Grev Turegatan säljer enbart dessa plagg, men de strävar mot att 100% av kläderna ska ha denna märkning. Prissättningen på plaggen blir således påverkade av en hållbar produktion, men då vet du som köpare vad du betalar för.

veckans stiltips – mode och prissättning

Bild från Filippa K

Andra, svenska märken som jag vet jobbar aktivt med hållbarhet, cirkularitet och transparens är bl a Asket, The Wiman och Filippa K.

veckans stiltips – mode och prissättning

Vivianne Westwood – Interview Magazine

Sedan är ju den sorgliga sanningen att klädproduktion, efter olja och kol-industrin, är vår värsta miljöbov. Som en av Vivianne Westwoods delägare sade, när hon mer engagerade sig i klimatkrisen istället för att designa kläder, att om vi skulle tänka på miljön, skulle vi lägga ner hela företaget. Och hela klädindustrin.

Men – något måste vi ha på oss, det är inte riktigt accepterat att gå runt naken och det är ju så roligt med mode. Då är det ju bra om vi tänker hållbart och cirkulärt. Väljer kläder med omsorg, som vi älskar och bär länge. Välj klädmärken som är transparenta eller köp second hand eller hyr dina kläder. Det mår både miljön och våra plånböcker bättre av.

Och vad hände med min vän, undrar ni ju förstås. Jo, han följde sin mammas råd och utbildade sig till något helt annat utanför modebranschen, tjänar massor av pengar och kan köpa alla designerkläder han vill.

Trevlig helg!

Sofia · 3 years ago
Vilken bra och intressant text! Trevlig helg !☀️

Kajsa · 3 years ago
Grymt intressant Malin❤️

Nikki · 3 years ago
Jag är en av dem som önskat detta inlägg och som jag längtat! Tack! Jag själv har exempelvis en favorittröja i 100 % ull från H&M som jag använt minst en dag per vecka i flera år och som fortfarande är fin. Och det är när sånt händer som jag börjar undra vad "kvalitet" egentligen är. Såklart är det många aspekter att tänka på när det gäller hållbarhetsbegreppet, som arbetsförhållanden, och där har ju H&M en del att jobba på. Men ändå. Tusen tack för intressant inlägg! <3

Malin Rudén · 3 years ago
Tack Nikki, jag kommer ihåg att det var du som frågar. Hoppas du åtminstone fick ett någorlunda svar på din fråga. Exakt - H&M kan ha fantastiska kvaliteter (dock inte alla alla) till bra priser, och de kämpar ju också med hållbarhetsfrågor. Men de är inte helt transparenta och vi vet ju inte hur arbetsförhållanden ser ut etc. Kul med din tröja, snacka om lågt ppu. Ha en fortsatt trevlig helg!

Sofia · 3 years ago
Tack för bra inlägg! Jag kan bli så irriterad på framförallt Filippa K-kläder som jag faktiskt tycker har rätt dålig kvalitet och usel livslängd. Nopprar, tappar form och färg. Livslängd måste ju vara den viktigaste variabeln ur miljösynpunkt, tänker jag. Samtidigt har jag HM-kläder som är många år gamla och fortfarande är snygga. Det är verkligen en djungel!

Malin Rudén · 3 years ago
Ja, det är verkligen en djungel. Köpte en gång dyra läderbyxor från ett modemärket, och när de gick sönder gick jag till skräddaren för att laga dem. Då sa skräddaren till mig att de var i så dålig kvalité att jag borde reklamera dem istället för att laga dem, vilket jag gjorde. Han berättade även för mig att H&M har jättebra läder-kvalitéter så han rekommenderade mig att köpa där nästa gång. Till ett lägre pris. Hur kan man veta? Djungel var ordet…

Anna · 3 years ago
Jag håller med! Det är så olika, min mormor var körsnär och så duktig på att sy så har lärt mig lite från henne att se på sömmar och annat på plagg så jag har använt mig lite av det när jag skall köpa något oavsett prisklass egentligen. Jag tittar också en hel del på hur de har kring hållbarhet och också att jag köper plagg som jag gillar och som jag hoppas håller länge. Fick ärva min fars bröllopskostym från början av 70-talet, mörkblå kritstrecksrandig och gick med en till en skräddare som sa den är väl värd att sy om så kavajen har jag ändrat så den passar mig bättre. Det kostar ju en del men så värt det. Känns roligt också att återanvända med. PS. Med läder skall man visst gnugga lite mellan fingrarna, dra lite lätt och lukta har jag lärt mig;-). Känna in materialet. DS.

Malin Rudén · 3 years ago
Så underbart med en mormor som lärt dig att se på sömmar och annat. Även din fars bröllopskostym låter ju helt magisk! Kvalité är inte samma sak idag, som det var förr. Vi har t ex lakan på landet som är från 60-talet och de är av en sådan bra kvalité att vi kan använda dem fortfarande. Säger en hel del om vår tid, tycker jag.

Malin Rudén

Malin Rudén

Stylist

[email protected]
instagram stylistmalinruden

www.stylistmalin.se