Skicka tillbaka mat på restaurang

4 years ago

Skicka tillbaka mat på restaurang

På lördagen åkte vi ut till Malibu Pier för att fira att några kompisar köpt en Tesla. Det var svalt i luften, men väldigt vackert. Jag beställde min favoriträtt som är en sorts squashspagetti/lasagna. Den brukar vara fantastisk, men just idag var den alldeles kall i mitten. Jag var så besviken. Det var som om någon tagit den ur kylskåpet och sen inte värmt den tillräckligt länge i ugnen.

 

Skicka tillbaka mat på restaurang

Jag sa såklart till om det och fick en ursäkt och ett glas vin. Jag har noll problem att säga till om jag tycker olika med folk i sällskapet, men det tog länge innan jag kom till punkten då det känns helt okej att säga att maten inte är god/det jag beställde. Jag vet inte om det är Magnus (som själv jobbat på restaurang och försäkrat mig om att ingen tar det personligt om man skickar ut maten) eller om det är Los Angeles-bornas avslappnade inställning till att säga till som påverkat mig.

I Finland upplevde jag det som om folk bara bad andra flytta på sig/ställa sig längst bak i kön/se sig för först när situationen var mer eller mindre ohållbar och de arbetat upp ett ordentligt raseri. Här i Kalifornien kan man vänligt påpeka någonting utan att det betyder KONFLIKT.

Hur är ni i restaurangsituationer? Jag skulle aldrig någonsin vara otrevlig och jag ger alltid minst 15-20 procent i dricks, men säger också till om nåt blivit fel i beställningen.

Skicka tillbaka mat på restaurang

Sen började min bästa sorts middag där vi bara talade om amerikansk inrikespolitik. Till min stora lycka höll den ena av våra kompisar på Joe Biden och den andra på Bernie Sanders. Mycket kul!

Skicka tillbaka mat på restaurang

Håller för övrigt på att skola in Magnus i att fynda på second hand. Tidigare samma dag gjorde vi en sväng via Wasteland i Santa Monica (den på Ventura Blvd är bättre), och Maggan hittade en Kenzo-tröja i gult. Jag var så stolt. Själv nöjde jag mig med att kolla runt. Kände mig fin som jag var.

Skicka tillbaka mat på restaurang

Ja, det var allt för idag. Kom ihåg att tvätta händerna!

Linn · 4 years ago
Jag är Team Säga till. Jag säger till på restauranger om det är något fel på maten. Att jag inte gillar den är ju liksom inte deras fel, men om den är kall, salt, överkokt eller nåt annat som är fel så tycker jag absolut att man ska säga till. Obs att det gäller restauranger som man betalar lite för maten, inte lunchserveringar där jag tänker att man kan räkna med att maten är so-so. Kall mat hade jag i och för sig skickat tillbaka även på en lunchrestaurang för det är bara slarv. Jag är ju å andra sidan också personen som säger till mina barn, andras barn, folk i köer, butikspersonal, kundtjänstmedarbetare och kollegor också så jag kanske saknar den nordiska spärren. Obs är inte en "sanningssägare", men tycker att det är schysst att berätta om nån har maskara på ögonlocket eller öppen gylf och att det är min himla skyldighet som vuxen att gå emellan om barn slåss eller trängs.

Peppe Öhman · 4 years ago
Så jäkla skönt med personer som du som vänligt, men bestämt säger till. Tyder på god självkänsla.

Cecilia · 4 years ago
Också team säga till. Även om det tagit tid att lära sig. Och reklamera grejer som går sönder, typ kläder. Så länge man gör det på trevligt sätt är det aldrig några problem.

Peppe Öhman · 4 years ago
Men precis så resonerar jag också. Så länge man är vänlig och saklig är det väl klart att man ska kunna skicka ut/reklamera.

Christine's Stories · 4 years ago
Jag är precis likadan. Säger alltid till om maten inte är bra eller om de glömt bort min beställning. Hellre det än att sitta och störa sig eller lämna en sur kommentar med dålig recension på Google. Nio av tio gånger är de tillmötesgående och kompenserar för misstaget. Så länge man gör det på ett trevligt sätt och inte är oförskämd mot personalen (som inte gjort maten). Jag hade ett ex som alltid skämdes när jag klagade på dåligt lagad mat eller hotellrum som inte levde upp till vad som lovat, men han var såklart tacksam när jag fixade gratis efterrätt eller uppgradering

Peppe Öhman · 4 years ago
Håller verkligen med! Hellre vara rak och ge restaurangen en chans att korrigera sitt misstag (misstag händer!) hän än att efteråt ge dåliga recensioner.

Jennifer Sandström · 4 years ago
Skolar också min kille i secondhand!! Han hittade just en jättefin norsk kofta i ull, också i gulbrunt typ, och när han hade den på jobbet fick han flera komplimanger Succé!

Peppe Öhman · 4 years ago
Hurraa! Gladde mig MYCKET åt detta! kram

Ann · 4 years ago
Tack för en klok blogg! Jag undrar vad du tycker om t.ex. New York Times rapportering om primärvalet? Jag tycker tyvärr den känns vinklad (till Bidens fördel). Det gör mig så ledsen för jag tror verkligen det påverkar hur många uppfattar Bernie. </3

Peppe Öhman · 4 years ago
Håller helt med dig! Känns som om hela det demokratiska etablissemanget och medierna lutar sig mot Biden. Tror att Coronaviruset delvis bidragit till det. Gjort folk osäkra och att de nu vill ha någon som de uppfattar som trygg och status quo. Så synd!

Susanna · 4 years ago
”I Finland upplevde jag det som om folk bara bad andra flytta på sig/ställa sig längst bak i kön/se sig för först när situationen var mer eller mindre ohållbar och de arbetat upp ett ordentligt raseri” Detta är en så otroligt träffsäker beskrivning av mig och så många jag känner. Tycker att motsatsen, dvs att vänligt påpeka, låter så...vettig. Haha! Har tänkt på det hår inlägget i några dagar och blir stärkt av detta att säga till vänligt och ge personalen möjlighet att höra kritik och ge en själv lite möjlighet till bättre mat. Så, tack för klokt inlägg. Passar på att säga att Mellan raderna är en rätt ny podd för mig, som jag är så så glad att ha upptäckt. Ni är suveräna. Ha en fin dag!

Peppe Öhman · 4 years ago
Åh vad glad jag blir av denna kommentar! <3 Och KUL att du hittat Mellis! kram

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.