Vardagen med knäckebröd och jordnötssmör

6 years ago

Här kommer ett vardagsinlägg! Just nu älskar Majlis nämligen mig mest av alla och vägrar befinna sig på annan plats än i min famn och jag har liksom inte hjärna nog att vara smartare än detta. Vill att ni ska veta att jag producerar 90 procent av mina texter med en hand medan jag försöker värja undan en toddlare som kämpar stenhårt fört att komma åt datorn. Har också lyssnar och gjort anteckningar till ungefär åtta avsnitt av Fredagspodden, bandat in egen podd, skrivit ut två reportage (okej, det gjorde jag i ärlighetens namn igår) och skrivit ett roligt litet Halloween-inlägg med instruktioner kring kulturell appropriering på Hufvudstadsbladet (väntar nu med spänning på alla: "När jag var barn lekte vi cowboys och indianer och ingen blev kränkt av det! Ska ni retroaktivt förstöra min barndom ni lättkränkta PK-fettor!").   I söndags gjorde vi en utflykt till Chinatown och på vägen hem gick bilen sönder. Klassikt började ryka ur motorhuven. Som tur var har vi försäkring och blev upphämtade och hemkörda. Magnus blev alldeles blek när han följande dag hörde vad reparationen skulle kosta. Han vägrade säga siffran till mig för att skydda mig från ekonomisk ångest. Romantiskt av honom. Och så saknar jag Sonja och äter delikatessen knäckebröd med jordnötssmör. 

Liljan · 6 years ago
Diskuterade dett med att klä ut sej precis med en kompis. Hon hade låtit sin sån klä ut sej till indian - vilket jag ifrågasatte. Hon lyfte fram att dom ju inte ser indianer som något negativt, utan ett sätt att lära honom om dem. (Det här sa jag inte, men lära vadå? Vad vet hon om indianer? Att dom spelat panflöjt och säger auauauauau och klappr med handen mot munnen?). Försökte lyfta fram det som att det inte är hon som har tolkningsföreträde i om nån blir kränkt eller inte, utan att de som verkligen är indianer (får man säga så på svenska ännu - blir själv osäker) har sagt ifrån att det inte är okej, och då är det inte det. Också om hon har svårt att förstå orsaken. ”Men jag har en vän som är mörkhyad som tycker det är okej att säga neger”. Ahh! 1. Vad har mörkhyade med det här att göra? Vi snackar indianer. Kan vi ens försöka vara lite nyanserade och säga det finns mer än vit vs alla andra? Och 2. Det här är mitt hatargument! En individ säger A. Det betyder inte att det är en sanning eller ett motbevis. Pff. Nu kanske jag bara rantar på lite lagom osammanhänganden, men som antropolog och mamma till mörkhyad så blir jag galen på hur människor inte tänker längre än deras näsa är lång. Det är inte så svårt och det är inget bort från din livskvalitet...

Peppe Öhman · 6 years ago
Precis som du säger handlar det inte om vad personen som vill klä ut sig tycker, det handlar om hur mottagaren/personen/kulturen etc känner och säger hen/de nej betyder det nej. Varför ska man avsiktligt göra andra människor illa? Det är så lätt att välja en annan dräkt eller ett annat ord.

Liljan · 6 years ago
(Herregud en sån svenska! ”Sån” liksom. Skämskudde på det. Var upprörd på mobilen - inte bra kombination...)

Cruella · 6 years ago
Jag var en mycket snygg mörksminkad ZIGENERSKA på en maskis när jag var tio. Det var tider, det. Konstigt nog gick det utmärkt trots att jag var helt inne på folkgruppens elände och alla orättvisor i och med att jag läst Katitzi. Det levde ändå kvar romantiska Singoallaföreställningar och jag tyckte den där populariserade bilden med mörka lockar och svepande kjolar var så vacker. Håhåjaja.

Peppe Öhman · 6 years ago
Det fina är ju att tiderna förändras och idag vet vi bättre.

Peppe Öhman

Peppe Öhman

Peppe Öhman författare och journalist bosatt i Los Angeles med maken Magnus och barnen Vidar och Majlis.