WALL OF ART lanserar originalkollektionen “A piece for life” till förmån för Suicide Zero, ett initiativ av kreatörerna Gustav Broström och Linnéa Andersson som fann varandra via Instagram och med sina erfarenheter av suicid kände ett behov av att göra skillnad. Resultatet blev konst ur hjärtat av några av Sveriges mest eftertraktade konstskapare.
Av: Karolina Borg
Kanske är det så vi träffas och gör skillnad idag. Via våra sociala medier. För var annars är det så enkelt att hitta människor med liknande erfarenheter samt viljor att förändra? Så var det för Gustav Broström och Linnea Andersson i alla fall. De fann varandra där, i världen på Instagram och det blev startskottet för samarbetet A piece for life, ett konstprojekt tillsammans med Wall of Art där intäkterna går oavkortat till deras arbete för suicidprevention.
“Det kändes som ett så oerhört självklart val att få stå bakom och agera plattform till det här viktiga projektet. Vårt hjärta och mål är att lyfta och hylla konstnärer och att få lov att jobba med dem på det här sättet och för det här ändamålet är starkt. Vi är stolta att vi kan vara med och göra skillnad”, säger Matilda Levenborn på Wall of Art.
Kollektionen kommer finnas tillgänglig exklusivt på Wall of Art med start söndagen den 10/10, vilket också är världsdagen för mental hälsa. Kollektionen består av 15 original och är en kurering av fotokonst, målningar, keramik och textil. Bakom verken står kreatörerna Linnea Andersson, Sigfrid Billgren, Anna Mörner, Annica Eklund, Malwina Kleparska, Gustav Broström, Niki Cervin, Julia Olanders, Klara Gardtman, Sofia Lind och Emilia Ilke.
- Det kreativa har verkligen betytt allt för mig. Målandet har varit mitt främsta sätt att bearbeta min sorg, dels genom att få skapa motiv med en koppling till vad som hänt, men också att få en zon där jag för en liten stund också kan få vila från det. - Linnea Andersson.
"För mig har det kreativa varit viktigt i min sorgbearbetning. Att få fly en stund och bara rita har hjälpt mig mycket och att folk velat köpa mina verk till förmån för Suicide Zero känns väldigt fint. Det här samarbetet är ett bevis på människors godhet. Det gör mig så rörd och tacksam." Gustav Broström, kreatör.
Varje år tar nära 1500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Suicide Zero gör allt för att lyfta frågan, identifiera brister i samhället, sprida kunskap och arbetar för att radikalt minska självmorden. Tillsammans kan vi göra skillnad.
Se hela kollektionen då den släpps den 10 oktober.