Februaricirkel!

3 years ago

Hej alla hemmatränare! Redan februari, tjohoooo, snart e de vår och då kan man börja träna ute!
Här kommer en cirkel med lite smått och gott till er, kör hårt!

Februaricirkel!

Minut ett dips:
mot sängkanten eller en stol t ex. Vill du ha mindre motstånd kör du mot ett bord eller diskbänken. Raka armar, fingrarna pekar mot ryggen. Benen ut en bit framför dig, ju längre bort fötterna är, desto tyngre blir det.

Februaricirkel!

Böj armarna ner till de är i 90grader med armbågen, håll benen sträckta eller böj lite, ju rakare desto tyngre. Håll rumpan så nära stolen, sängkanten, bordet, diskbänken eller vad du nu lutar dig mot. Tryck upp dig igen och repetera.

Februaricirkel!

Om det känns jättetungt, prova böja benen mer!

Februaricirkel!

Minut 2 Burpees, åh hatkärleken jag har till dessa jobbiga jäklar!

Du börjar från stående och kastar dig ner på marken, tar i med armarna och låter bröstet slå i golvet. En kontrollerad rörelse tack, inga hakor ska slås i eller tänder ut… Men du gör alltså inte en armhävning längst ner här, bara kasta dig ner på marken.

Februaricirkel!

Från liggande ställning tryck dig upp på raka armar

Februaricirkel!

och hoppa med fötterna in mot händerna

Februaricirkel!

För att slutligen hoppa upp, och klappa över huvudet. Ja, jag inser att det blev ett liiiitet fail här hahahaha, men jag tror ni förstår…

Om du inte kan hoppa för att du är skadad, om det gör ont eller är alldeles för jobbigt kan du göra samma rörelse fast gå upp och ner.

Men om du inte är skadad tycker jag gott du kan testa, utmana dig själv!

Februaricirkel!

Minut 3: Ryggresningar:
Ligg på golvet, händerna vid öronen och underarmarna paralella med golvet. Blicken ner i golvet.Spänn magen

Februaricirkel!

Lyft upp så högt du kan, en jämn fin rörelse inget ryckande. Ner igen och repetera. Stanna precis ovanför golvet innan du vänder upp igen.

Februaricirkel!

Minut 4 Cyckelsitups:
Möt höger armbåge mot vänster knä, höger ben rakt ut. Byt till vänster armbåge mot höger knä medan vänster ben sträcks ut. Alternera så hela minuten utan att komma tillbaka till golvet och vila. Känns ordentligt i magen!

Februaricirkel!

Minut 5 utfallssteg åt sidan:
Börja i stående position med händerna i höfterna. Spänn magen.

Februaricirkel!

Ta ett stort kliv åt sidan och och böj benet i så mycket det går. Tryck ifrån med det böjda benet för att komma in till mitten igen och byt sida. Alternera mellan höger och vänster hela minuten. Kontrollerad rörelse, inget vinglande omkring, blir det vingligt saktar du ner farten bara.

Februaricirkel!

Försök hålla ryggen så neutral som möjligt och spänna magen hela tiden. Inget luta sig framåt och behåll händerna i midjan, de ska inte vara någon trycka-ifrån hjälp på låren!

Som vanligt, om 5 minuter var en total piece of cake tar du ett varv till!
Denna vecka tycker jag också att du kan försöka klämma in en powerwalk eller två om vädret tillåter, 45 minuter och var 10 minut stannar du och gör 30 djupa squats! Superhärligt!

O glöm inte att ni är grymma!

Alexandra Aronsson

Alexandra Aronsson

Info