The Way We Play
The Story Behind: Atelier Lune

The Story Behind: Atelier Lune


Patricia Back är grundare och designer av det vackra svenska barntextilmärket Atelier Lune som startades upp i Franska Aix en Provance. Nu drivs företaget från Stockholm med kunder över hela världen. Vi ställde några frågor till Patricia om resan med Atelier Lune.

Berätta om Atelier Lune. 

Det började med att vi flyttade till Aix en Provence efter att jag blivit utbränd. Efter något år i Frankrike, där jag träffade människor från hela världen främst via mina barns internationella skolor märkte jag att många startade eget till följd av bra idéer och jag blev påverkad och inspirerad av det. Först började jag måla, bara för att göra något kreativt. I miljöerna runt Aix, målar nästan alla, studenter, kända konstnärer etc. Det är lite som en livsstil där mer än i Sverige. I vårt hus som vi hade, målade den berömda konstnären Paul Cezanne många av sina tavlor och jag gick förbi hans studio varje dag då den låg endast 150 m från vårat hus. Även Picasso hade sitt hus i en by i närheten.

Efter att jag med tiden mådde bättre kände jag mig redo för att starta något eget och med vetskapen om att vi en dag skulle flytta hem till Stockholm och att jag då lättare skulle kunna styra min egna tid visste jag att det skulle passa mig bättre efter utbrändheten. Ibland var jag tvungen att sova några timmar på dagarna och kunde då lättare välja när jag svarade på mail och jobbade etc.

Jag började med att anmäla mig till Frankfurts tygmässa för att hitta och välja tygleverantörer. Bara det var en upplevelse, det var så stort. När jag väl hade hittat två olika leverantörer i Europa var det dags att producera tyglabels för produkterna. Jag satt hemma och mailade hela världen och tillslut hittade jag en kontakt i Danmark som gjorde mina labels. Jag ville att den skulle vara som ett ”litet smycke” då den alltid finns där på produkten, till skillnad mot prislapps etiketterna som du river bort och slänger. Därför gjorde jag en symbol av en pil i glittrig kopparlurex tråd. Pilen är en symbol för det gamla uttrycket ” love you to the moon and back” – en kärlekspil till dina barn!

Efter att jag fått prover på precis allt, så började jag med gardiner och kuddar, då det huset vi bodde i hade enorma gardiner överallt och den franska stilen påverkade mig mer och mer för varje dag. Kuddar har jag också alltid älskat eftersom de på ett snabbt och enkelt sätt kan förändra ett helt rum. Jag gillar sånt som går snabbt, hatar att vänta en evighet på nytt golv eller en soffa som aldrig kommer till exempel, haha.

The Story Behind: Atelier Lune

Vad ligger bakom företagets namn?

Jag hade varken dator, kontor eller kamera när jag startade upp företaget så jag skötte jag ALLT via min gamla iPhone. Jag ritade mina mönster på ett stort ark, tog kort på det och skickade till fabriken som sedan printade upp till ett mönster. Så inga avancerade krångliga datorprogram här inte, mera som en ateljé och därav valde jag även det namnet tillsammans med Lune, som betyder måne på franska. Den delen av namnet kom efter att jag var ute på en båt och snorklade med min familj och plötsligt fick vi syn på en enorm vit jättefisk som låg och ”flöt” vid ytan. De kallas ofta för solfisk eller moonfish, då de lägger sig och solar vid vattenytan. Den var så fascinerande så det namnet fastnade i mitt minne.

Jag har alltid gillat att inreda och vill att mina barns rum ska vara fina och härliga. Barndomen är relativt kort men minnena av barndomsrummen är för evigt. Jag möblerade jämt om mitt eget rum och målade både bord och stolar. Textilier ger ett så varmt och härligt intryck och är lätt att använda på olika sätt. En gardin behöver ju inte enbart vara en gardin, som gammal stylist så tvingas man alltid tänka utanför boxen och hitta nya idéer och sätt, så varför inte hänga gardinen i en dörrpost, dela av ett rum, kanske istället för garderobsdörrar eller som en enkel sänghimmel.

The Story Behind: Atelier Lune

Företagets filosofi?

Min filosofi är att produkterna ska funka för både den nyfödde som till tonåringen och hellre kvalitet än kvantitet, hellre småskaligt, personligt och unikt än massproducerat. Jag tänker mycket på miljön i produktion och material och har valt att producera i Europa plus att allt är ekologiskt och giftfritt och inga långa onödiga flygtransporter. Slow living och sustainability är ledord som går igen, även om priserna till följd av det blir lite dyrare. Jag försöker att leva efter detta själv och handlar numera 3 saker jag verkligen vill ha istället för 30 halvdana. Jag är ganska trött på slit och släng och försöker så gott det går att inte hamna där av olika anledningar.

Vad är det bästa/svåraste med att driva eget företag?

Det bästa med mitt jobb, är att jag får bestämma själv, ta egna beslut. Vill jag göra en viss typ av kudde eller bild så gör jag det. Som anställd fick man oftast mer eller mindre slåss för sin sak, någon annan hade alltid sista ordet. Och tiden! Jag styr över den själv. Jag mailar ibland till och med på nätterna, då jag har tid. Dessutom älskar jag även fotografi, så allt kreativt som ska göras i företaget är som att jobba med sin hobby, det älskar jag!

Det svåraste är, allt det som har med eget företagande att göra, moms, siffror, regler, fakturor, kvitton aghhh allt pappersarbete är min svaga sida, crossfingers att min man hjälper mig där, utan honom skulle det aldrig funka. Det svåra kan även vara, att man alltid måste jobba, även när man minst kan det. Plötsligt måste jag jobba när vi är bortresta eller som när vi åkte genom Europa och en kund önskade fler av den grå gardinen till sin sons rum, och gardinerna befann sig i kartonger i vårat hus i Sverige…. vad gör man då? Min underbara mor åkte över för att hjälpa mig att skicka dessa, så det blir lätt ett familjeföretag där alla blir indragna.

The Story Behind: Atelier Lune

Hur ser en dag ut för dig?

Den kan se ut princip hur som helst, ha ha. Men varje morgon ser till att samtliga barn kommer iväg till sina skolor, den yngsta följer jag till skolan, då vi ganska nyligen har flyttat hem och jag jobbar hemifrån så kan vi ha den lyxen fortfarande vilket jag gillar. Väl hemma igen så måste jag försöka att ligga flera steg i förväg vad gäller allt med företaget. Det brukar ofta vara så att allt kommer samtidigt, det kan vara superlugnt någon vecka för att nästa bli jättehektiskt både med jobb och det privata, så som det ju oftast är i livet.

Jag plåtar ju också alla produkt- och imagebilder själv så dagarna går åt till plåtningar (små eller stora), jag kollar instagram och bloggar och tidningar, svarar kunder och springer till posten. Mailar kontakter med tidningar, bloggare och sköter alla kontakterna med tygleverantören. Jag kan sakna någon att bolla idéerna med och som ensam i företaget måste man vara ganska orädd, vilket jag som tur nu är. Frankrike lärde mig verkligen att inget egentligen är omöjligt, så nu går jag liksom bara på i ”ullstrumporna” vad gäller det mesta, och tänker lite i banorna; ”visserligen plåtar jag alla mina bilder med min iPhone, men jag fotar ju ändå, på samma sätt som en fotograf”, alltså kanske jag kan kalla mig för en fotograf. När jag jobbade som modechef på mama, ville jag aldrig säga att jag var modechef, jag tyckte att vi alla var ett team och skulle vara jämlika. Nu har tankarna nästan gått i motsatt riktning och jag är glad så länge det håller i sig för vi svenskar har ju en tendens att leva under jantelagen istället för att peppa och pusha varandra, vilket jag tycker är ganska trist.

Din största inspirationskälla?

Jag kan inspireras av allt möjligt, bara det är snyggt och intressant. De riktigt coola fransyskorna kan ju verkligen det där med den avslappnad ” jag bryr mig inte” stilen, och i södra Frankrike är dom väldigt så. Otroligt chica och coola med en avslappnad feminin look och så är även inredningen. Jag tycker att den svenska stilen kan vara otroligt stilren men ganska svårburen både i mode och inredning. Därför gillar jag det Anine Bing gör till exempel, jag tycker hon blandar det stilrena skandinaviska med ”Paris street” och privat med en dos Cote d’azur, precis så. En annan kvinna jag inspireras av är Franscheska Bonati som skapat sitt magiska vackra hotell coquie coquie i Tulum ihop med sin man, den vackra inredningen och den egen designade parfymen, som det sistnämnda är lite sådär lagom ateljé boheme, unik känsla, det gillar jag!

Hur ser framtiden ut?

Oj, jag har nog svårt att tänka på framtiden, jag tänker som mest några veckor framåt bara, livet är det är så fullt av överraskningar som man aldrig kan drömma om, både positivt och negativt… jag varken vill eller vågar tänka så långt fram. Men jag skulle jättegärna sätta mig på ett flyg och göra en liknande resa som vi gjorde med familjen till Frankrike igen. Känns nästan som att jag måste göra det, haha!

The Story Behind: Atelier Lune

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.